Jag är mätt

Jag är nu riktigt, ordentligt, mätt på skor. Jag har alla skor en människa rimligen kan behöva och några till. De flesta av dem kan jag bara ha när mina fötter mår någorlunda bra och/eller jag inte ska gå så mycket, men i alla fall. Det enda par skor jag skulle vilja köpa är att jag vill ersätta mina älskade Mary-Janes från Remonte när de jag har går sönder, vilket, om jag fortsätter använda dem så mycket som jag gör, nog kommer ske under sommaren. Men annars är det faktiskt nog nu. Jag har, ur minnet:

De svarta jag köpte igår
Mina rutiga converse
bruna kängor
svarta curlingkängor
Mary-Janes från Remonte
Promenadskor i sportigare design, för ilägg, också Remonte (börjar bli väldigt slitna)
svarta stövletter från DinSko (hade på mig igår)
Röda pumps i 40-talsstil (ses här)
Lila pumps med knyt
De nya röda från Ellos
Rosa lackpumps från Ellos (ses här)
Glitterskorna 
Svarta kilklacksskor med dödskallemotiv
Rutiga ballerinaskor
Ett par svarta och ett par lila platåpumps med t-rem
Blåa lackskor från DinSko (de reas nu förresten, priset på hemsidan stämmer i alla fall inte med det jag såg i butiken)
Svarta snörskor med klack; i skinn och med brogue
Kilklacksskor i kork med platå och rem runt foten
Espadriller med kilklack i blått och rött
Svarta pumps med lila prickar, de ska nog snart till Emmaus-lådan dock
Röda ballerinaskor med svart leopardmönster, funkar som inneskor på jobbet
Ett par riktiga 40-talspumps, därför använder jag dem inte så ofta
Svarta pumps med lite remmar
Svarta pumps med slejf
Vita slitna ballerinas som jag bara använder till dagis, tvättstugan och affären
Svarta gympaskor av converse-typ
Två par handsydda medeltidsskor som min vän Blåva Anna gjort

De glencheckrutiga gympaskorna tog min ena dotter över.

När jag ser listan ser jag att det mesta är från DinSko, en del från Skopunkten och Ellos, en del från loppmarknader och bara skorna för ilägg till fullpris i dyrare affärer. Så det är mest ett utrymmesproblem och inte ett ekonomiskt problem. Och på något sätt ett moraliskt problem; det känns inte riktigt rätt att ha så många skor.


För övrigt, som den store Cato skulle ha sagt, är "Tv & me"  från Mando Diaos förra skiva "Ode to Ochrasy" rent lysande. På LiveJournal, där jag skriver mer om mitt privatliv och historisk dräkt finns det en funktion där man kan ange vad man lyssnar på för musik när man skriver varje inlägg. Det hade varit kul här också.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Hm, är det inte ett rätt så stort inslag av skor som kräver torrt underlag och hyfsat varmt väder? Undrar vad det är tecken på? Vad gäller ålder så är det ju unga tjejer och pensionärer som framförallt inisterar på att gå omkring i lågskor även i frostgrader och snöblask. Denna vinter har vi ju sett yllesockor i ballerinaskor med nedtrampad bakkappa, åtminstone här i stan. Dock inte på pensionärerna, de har sina vanliga halvtunna strumpor och promenadskor.

Ska ta och räkna igenom garderoben här också. De är inte fler än igår, fotbeklädnaderna, eftersom jag avstod från stövlarna jag provade på Vallgatan. För höga klackar!

2008-01-08 @ 17:27:43
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Maritha

Hmmm, jag tror inte jag vågar göra en liknande lista men den skulle nog se ut på ett liknande sätt även om jag har ett betydligt större antal mormorskängor, fyra stycken. Jag har också övervägande sommar/tortväder skor och jag tror klackarna snittar på åtta centimeter.

Kul med skor är det i alla fall.

2008-01-08 @ 17:35:01
Postat av: Evis

Annaa: Jag tror det dels är ett tecken på att det sällan är någon snö eller större kyla i Göteborg, dels på att jag tycker att det räcker med två par vinterstövlar. Just där vill jag ha kvalitet och då blir det dyrt. Ska jag gå ut längre sträckor, oavsett väder, behöver jag ju ha skor med ilägg.

Sen har jag väl ett större behov av variation på skor jag har på mig på jobbet eller på fest än såna jag har utomhus när det är snö.

2008-01-08 @ 17:52:33
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Telefonissan

En fundering: Är det vanligt att man byter skor nr man kommer till jobbet?

Jobbar själv hemma och på kontor växelvis men är inte tillräckligt organiserad för att ta med ombyte till kontoret. (Om jag har lunchlåda så är det en bragd.)

Har noterat att vissa har snyggskor, alternativt Birkenstock, som de byter till. Främst vintertid alltså, fast endel personer året om.

2008-01-09 @ 02:50:52
Postat av: Evis

Om jag har vinterkängor byter jag till adnra skor på jobbet. Både för att det ser snyggare ut till de kläder jag har och för att båda mina vinterkängor är varmfodrade.
Jag har en kollega och vän som har med inneskor i skopåse av tyg, men han är en mycket ordningsam människa.

2008-01-09 @ 09:36:26
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Maritha

Kan man bli mätt på skor?

2008-01-09 @ 12:17:48
Postat av: Evis

Maritha: Jag tror det; fast kanske inte för så länge i taget.

2008-01-09 @ 14:43:29
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

För mig är det tvärtom. Jag behöver större variation på vardagsskor och uteskor. Festskor köpte jag ett par 1996 eller nåt, de duger länge än. De är för resten inte så jäkla festliga.

2008-01-10 @ 19:02:29
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0