Dagens klädsel - kan Carrie så kan jag!

Det gick riktigt snabbt, igår blev min nya rutiga klänning färdig (jag skrev mer om den här) och idag invigs den. Jag ska föreläsa om 1700-talets mode på en designutbildning idag och det är väl ett tillfälle att vara lite extra piffig.

image274


Klänningen har inspiration från flera olika håll, dels Alexander McQueens underbara skotskrutiga klänningar med tyll under från höstkollektionen 2006, dels Jean-Paul Gaultiers höstkollektion 2007, som också bjöd på en hel de skotskrutigt och som kombinerade det med brada bälten. Slutligen visar Carrie Bradshaw i Sex and the City att man visst kan ha tyllunderkjol till vardags utan att vara gothare.

     
     

Sist får ni en bild på hur min klänning ser ut bakifrån och på mönstret som användes.

/Eva

Kommentarer
Postat av: telefonissa

Stligt. Stiligt. Vacker tartan som klär dig. Passande skor. Är lite tveksam till färgen på bältet. Kanske bättre att ta ett tråkigt svart? Nu fångar ögat fört den där gråa lackfärgen. Fast det kan också vara kameran som ljuger lite.

2007-12-10 @ 11:15:58
Postat av: Evis

Funderar också på bältet, men jag tror att det delvis är kameran. Vi får se om jag hittar något snyggt, brett svart. Jag har ju annars ett brett rött, men jag kan ju inte ha det jämt.

2007-12-10 @ 11:22:38
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: ingela

Jättefin klänning!!
Glöm inte det röda läppstiftet :)
Det var flera år sen jag sydde kläder.
Ska nog tillbringa julen med att se sex and the city igen. Fick den av mannen förra julen...
Kanske en tjejmiddag med DVD-marathon och vin ?

2007-12-10 @ 11:50:49
URL: http://ingelasmobil.blogg.se
Postat av: Liisa

Fin klänning!

2007-12-10 @ 11:54:44
URL: http://lispiz.blogg.se
Postat av: fashionholic

härligt!!! sååå fint, verkligen ;)

2007-12-10 @ 13:08:45
URL: http://fashionholic.blogg.se
Postat av: DONNASANDRA

Snygging! Den föreläsningen hade jag gärna varit på :-D

2007-12-10 @ 14:21:46
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Annaa M

Kul att se att de gamla mönstren funkar, vi hade det där mönstret i hemmet när det begav sig! Jag skulle nog vilja se skärpet i verkligheten innan jag ratar det, men rent spontant känns det som om svart skulle varit bättre. Eller det röda. Men man ska ju se upp med färgmatchningar numera om man vill vara trendig, inte för mycket ton i ton på skor, väskor och skärp.

2007-12-10 @ 17:18:10
Postat av: Evis

Livmönstret är i princip hetl nytt fröstås: jag är storlek 46 och det i storlek 40 och jag har raka axalar och lång överkropp etc, men jag utgick från mösntret i alla fall.
Jag tycker egentligen om färgmatchningar. Det var därför jag letade efter en kornblå basker att ha till mina vatnar. Mne nu har jag tappat mitt andra par vantar och H&M har dem inte längre, så nu kan det lika gärna vara.

2007-12-10 @ 17:32:51
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Nu kommer en liten invändning här från mor&dotter besserwisser. Tyllkanten. Vi tycker den är lite för lång. En för lång tyllkant som sticker nedanför kan göra att en klänningskjol se avhuggen ut, vi har testat det några gånger. Kolla på bilderna av de andra klänningarna du visar; samtliga har en kortare tyllbit som sticker nedanför. Ett par centimeter gör rätt stor skillnad.

Angående färgmatchning så har jag t o m visat mig i blå väska och bruna stövlar denna vinter, en kombination som jag lärt mig är helt omöjlig.

2007-12-10 @ 17:47:28
Postat av: Inger

Riktigt snygg klänning!!

2007-12-12 @ 22:55:08
Postat av: Inger

Hela du är snygg menar jag.

2007-12-12 @ 22:56:07
Postat av: Katarina

Å, vad fint!

2008-02-08 @ 10:33:27
URL: http://katarinaknits.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0