En ensemble i 1940-talsstil

Jag tror att man kan kalla det det: en uppsättning kläder tänkt att bäras tillsammans, i olika kombinationer. Läser man äldre böcker om kläder, typ 50-tal och tidigare utgår författarna från att de olika kläderna i ens garderob ska kunna bäras tillsammans på olika sätt. Naturligtvis hänger detta ihop med att kläder var dyrare och man därför hade färre, samt förstås att klädstilen var mer formell än idag när folk emellanåt går ner på stan i mysbyxor (och vissa av oss springer till affären i klänning, papiljotter och tofflor).

Förrförra sommaren sydde jag två kjolar och en väst, inspirerad av symönsteromslag och katalogbilder från 40-talet. Kjol och väst i ett brunt ylletyg med mintgrönt smått mönster och en kjol i mintgrönt ylle. Jag ville redan då göra en midjekort jacka i det mintrgöna tyget om jag hade tillräckligt av det, men det var inte förrän för några veckor sen som jag faktiskt tog fram det och lade ut mönsterbitar och konstaterade att "jodå, det gick", med mycket liten marginal. Så en jacka blev det - inte perfekt, men tillräckligt bra och därtill ännu en käck mössa i militärmodell i det bruna tyget.

Så här blev det (den mintgröna kjolen håller jag på och flyttar fickorna på, så det blev inga foton). Blusen är från H&M.




Rutigt idag IGEN!

Det här är verkligen en av mina favoritklänningar: klädsam, och man är tillräckligt välklädd för jobbet, men inte för festlig. Eftersom jag idag inte behövde gå med Maja till skolan (Rickard är ledig) så lyxade jag till det och rullade upp håret på hot sticks medan jag väntade på att en a-kassa aom jag inte är medlem i, men som ändå krävt mig på arbetsgivarintyg skulle öppna sin telefonväxel. Sen ledde det ena till det andra och jag passade på att ta lite kort på en jacka och en hatt som jag gjort för att matcah två kjolar och en väst som jag gjorde för två år sen. Bilder på det kommer senare, men här är alltså dagens rutiga klädsel.


Klänningen har jag sytt själv och strumporna är Extraordinary Thigh Highs från SockDreams (fortfarande inga nya strumpbyxor)

Nytt av gammalt

Jag har en ny kjol. Av i vissa fall väldigt gammalt material. De som umgicks med mig för sisådär tio-tolv år sen kommer säkert ihåg en röd, rutig yllejacka i rak modell med luva och dragkedja fram, som jag hade jämt, utom när det var smällkalla vintern eller väldigt varmt på sommaren. I helgen upptäckte jag att det faktiskt var tillräckligt kvar för att kunna göra en kjol (det blev två minimala restbitar). Fodret satt tills för några månader i den här kjolen, som jag sydde för ett år sen ungefär. Tyvärr var det då att när jag tvättade en dag så hade personen som tvättade innan lämnat en penna i tvättrumman, vilken läckte ut hemskt kletigt, helt oborttagbart bläck på den kjolen, samt på en helt handsydd och smockad linnesärk som jag har i medeltidssammanhang (pennan var silverfärgad så jag såg den inte när jag fyllde på tvätten). Om jag hade vetat vem det var hade jag skällt ut vederbörande efter noter och också krävt pengar för de många timmars arbete som ödelagts. Om man upptäcker att något läckt ut bläck när man tvättar så tar man väl ut det ur tvättmaskinen? Nu kunde jag inte göra det utan ofläckiga delar av kjolen blev en lekmantel till Maja och foder och dragkedja sprättades ur för att återanvändas. Vilket alltså gjordes igår och förrgår. Knapparna vann jag i en utlottning hos Bortbytingen för ett och ett halvt år sen.


Koftan är en av mina gamla från Zara (jag inser att jag haft dem i tre år nu), jumpern från Freddies of Pinewood, skorna är från Wildflower, inköpta i Hectors stånd på Nossebro marknad och strumporna är overkneestrumpor från SockDreams, jag har ju slut på tjocka strumpbyxor efter att jag ramlade och slog hål på mitt gråa par.

Gamla trotjänare

Idag (och imorgon) ska jag vara på konferens/symposium och eftersom jag ska träffa främmande människor tyckte jag attjag kunde tänka lite extra på vad jag tog på mig. Så att det blev snyggt och ändå sticker ut lite,  i det här fallet i form av de röda skorna som Annaas dotter Siri hade på sin modevisning för två år sen och som jag köpte (mycket billigt) av henne. Det är så lätt att försvinna i ett hav av antignen jeans och tröjor eller av svarta dambyxor och kavajer (eller i undantagsfall stövlar och rak kjol till kavajen) på en akademisk konferens och jag tänker att det inte skadar om folk i alla fall kommer ihåg hur man ser ut.

Så jag tog min snart fyra år gamla röda kofta från Myrorna, en två år gamla jumper från KappAhl, kjolen som jag sydde förra vintern och som sagt de röda skorna som jag köpte av Siri. Och tycker att jag är riktigt ärtig.


Vad sa du sa du?

En gång så måste jag ha köpt något från Miss Mary, för jag får kataloger ifrån dem. Eftersom endast 5 % av deras utbud går över kupstorlek DD eller E så är det ju egentligen rätt dödfött att skicka reklam till mig - jag kan ju ändå inte ha deras produkter (gissa hur irriterad jag är över att deras långa behå bara görs upp till E??). Så jag tittar längtande på baddräkter som är precis sådana som jag vill ha och som görs upp till storlek 60, men bara till D-kupa.

Men det var inte min sorg över detta som jag skulle ventilera utan min blandade förvåning och upprymdhet över vad som kan vara några av de värsta reklamtexter som skrivits! De är från första sidan och ges under rubriken "Kommande trender"

Exempel 1: "I framtiden gäller riktiga produkter! Produkter som är utöver det vanliga och som har något att erbjuda. Produkter som också är enkla, fräscha och praktiska. Smarta kläder och vuxet mode. Allt med "vintage" är att föredra. Antik och vintage effekter finns överallt kombinerat med den senaste tekniken"

Riktiga produkter som har något att erbjuda - till skillnad från låtsasprodukter?? Observera att särskrivningarna är autentiska och inte är något som jag lagt till för att göra det lustigare.

Exempel 2: "Mönsterbilden är återhållsam och fräsch. Regnskog och djurriket inspirerar oss till gigantiska löv- och växt-, frukt- eller djumönster eller expressiva mönster i 50-tals vintage-anda."

Här är understrykningarna mina, då jag vill uppmärksamma på motsättningen mellan vad orden "återhållsamhet i mönsterbilden" och "gigantiska frukt-, löv-, växt- och djurmönster" står för. I min värld är inget som är gigantiskt också återhållsamt. I synnerhet inte gigantiska fruktmönster på en BH.

Jag inser att det här gränsar till lyteskomik och att man kanske inte ska göra sig lustig över sina medmänniskors tillkortakommanden, men det här är faktiskt skrivet av en människa som har skrivandet till yrke och med all sannolikhet är utbildat till det; inkompetent är bara förnamnet.

jag är snäll mot min rygg

Arbete framför datorn ger utslag i ryggproblem, vilket förklarar min relativa frånvaro. Återkommer förhoppningsvis snart med bisarrt reklamspråk från Miss Mary.

En käck och uppkäftig hatt

Det hade förstås varit ännu roligare om "gay" hade betytt det det gör idag, istället för käck, när de beskriver mössan som hör till denna förtjusande mor-och-dotter-ensemble som "gay and impudent".


Jag ska förstås göra en i skotskrutigt och med uppvikt kant, men jag ville prova den i något resttyg först, så det blev i detta mycket trevliga röda ylle. Blåva Anna bidrog med fasanfjädrarna.


Så söt klänning från Haléns

Det var evigheter sen som jag kände att det var något i klänningsväg som jag ville köpa. jag menar: dels har har väldigt många klänningar (och passar i nästan alla), dels kan jag ju lika gärna sy en. Den kommer ju till exempel att passa. Men den här från Haléns är faktiskt väldigt frestande. Den är ju så sööt!


Nej, jag vet inte heller hur man ska kunna ha den om man behöver ha behå, men låt mig drömma lite nu va? Jag har ju ändå ing apengar att köpa klänningar för.

Rutig i radio

Idag var första gången i år som jag var med i Alltinget. Det var hemskt roligt att vara med igen, även om det var lite speciellt eftersom vi hela tiden fick ändrade besked om huruvida vi skulel kunna sända och i såna fall när och hur länge på grund av att storslalomtävligneni alpina VM blivt uppskjuten på grund av dimma. Till slut var det så mycket dimma att vi faktiskt både fick börja vid vår ordinarie sändningstid och hålla på ända till tolv som vi brukar.
Jag hade min grön/svart/brun-rutiga viskosklänning. Jag hade tänkt locka håret också på morgonen, men det orkade jag inte, den energi jag har nu går åt mest till att jobba och till att skicka och begära intyg till försäkringskassan och andra ställen. Så istället tog jag ett diadem med rosett från Glitter.


Mer nya mönster som gamla

Här är ett annat 80-talsmönster som jag köpte för att jag gillade det mer ovanlig sättet att ge plats för bysten. Ohc igår när jag gjorde det här collaget och det förra så upptäckte jag att det var precis samma konstruktion som i 50-talsklänningarna till vänster, vilka jag suktat efter sen jag förts såg mönstret för ett par år sen.

Jag ska testa med en sommarklänning i bomull först (eller allra först ska jag göra en toile på livet, jag har ju mycket större byst än vad mönstret är gjort för), men en klänning i blått eller brunt ylle vore underbart.

Och nu till något helt annat

Jag tycker att det här är väldigt, väldigt roligt:


Och så vill jag länka till ett inlägg på Jesper Odelbergs blogg.
Godnatt gott folk!

Nya mönster som gamla

I förrförra inlägget skrev jag att man inte nödvändigtvis behövde ha ett symönster från 40-talet för att göra en klänning i 40-talsstil (eller 50-talet för 50-talsstil, ni förstår) utan att man ofta kan utgå från ett mönster från 70- eller 80-talet. Dessa är dels lättare och billigare att komam över, dels gjordes de i fler (och större) storlekar. Jag gör ju, som de flesta av er vet, oftast mina mönster själv, men håller gärna utsikt efter mönster som har drag som jag vill använda. Som det här mönstret från 80-talet:


Jag är tokig i sneda öppningar och asymmetri, men tycker att det kan vara lite trixigt att lista ut hur möänsterdelarna ska se ut. Därför köpte jag det här mönstret på Tradera; även om jag vet att jag kommer att behöva göra det smalare över axlarna, längre i livet och göra större bystveck, så kommer det att vara lättare än att börja helt från början.

Här är lite idéer om vad jag ska göra med det:


Ett omlottmönster från 40-talet

Det här mönstret, från 1942, på en tvådelad klänning som det hette då (som vi nog oftast tänker på som kjol och blus) som är till salu på Etsy är väldigt likt det som jag har gjort och använt till min klänning. Det saknar insnitten under bysten, men om man behöver dem eller inte breror förstås på hur stor byst man har och jag tror att det här mönstret kan ge ett riktigt bra resultat. Som ni ser är det i en hyfsat liten storlek: byst ca 85 cm, midja ca 70 cm och höfter ca 92 cm, dvs storlek 36, men de här mönstren brukar ha en ganska stor rörelsevidd, faktiskt mer än vad jag vill ha. Att förstora upp det till en storlek 38 eller 40 borde därför inte vara alltför svårt.


Mina klänningsmönster och klänningstips

Kristina, från bloggen Dahling, it's vintagy ställde en fråga om min röda klänning i förra inlägget och om mönster och jag tyckte att det var bättre att svara här, än i världens längsta kommentar.

Kristina:
"Omlottklänningar is the shit! Och stråveck likaså!! 
Är det en egen skapelse eller har du ett mönster att tipsa om? Jag älskar enkla bomullsklänningar. När det kommer till fest så tar jag på mig ngt "riktigt" vintage. Men att hitta enkla bomullsklänningar i repro värden eller second hand. Det är svårt. Det blev väl mattrasor av dem, kan jag tro. Så om någon kan tipsa om 30-40 tals stuk på repro klänningar, teadress, daydress etc som INTE har rockabilly aktiga körsbär el dylikt på sig. TIPSA mig!"

Sömnad
Jag har gjort mönstret till framstycket (och kjolen själv), utifrån bilder på mönsterdelar till 40-talsklänningar som jag hittat på Vintage sewing patterns wiki.  Kjolen är frihand, men det är ju inte så svårt, bakstycket har jag tagit från en gammal klänning, men det är också mest någon slags standardmodell som passar mig och ärmarna kommer från bilder på mönsterdelar ett annat 40-talsmönster (det mönstret har jag, men just ärmen saknades). Men detta är ju alldeles säkert inte det lättaste sättet att fixa ett mönster på och kräver rätt mycket erfarenhet av sömnad och mönsterkonstruktion. Jag gör så dels för att det är billigare, dels för att jag tycker att det är roligt, dels för att jag har en väldigt konstigt formad kropp. Jag behöver helt enkelt göra om kommersiella mönster såpass mycket att det nästan alltid är lättare att utgå från ett mönster som jag gjort som passar mig.

Men att göra mönster är som sagt ganska svårt och om man är mer normalt skapt, vilket faktiskt de allra flesta är så är det lättare att börja med ett köpt mönster. Man bör dock också se till att ha en bra sömnadshandbok där det står hur man provar in mönster för att anpassa t ex för smala axlar, för stor byst eller för lång överkropp, som ju är mina problem, men som kan ersättas med t ex för sluttande axlar, för kort liv och för mycket svank för mönstret. Allt det där kan en bra bok om sömnad hjälpa en med även om det behövs övning och provmodeller innan det blir riktigt bra. Jag gör alltid provar, sk toiler av mina livmönster, i gamla lakan eller liknande.

En sak som kan hjälpa när man ska leta mönster är att vet aatt det inte behöver vara autentiska 40- eller 50-talsmönster, som ju kan vara svåra att få tag i, sköra och dyra, utan att det ofta finns 70- och 80-talsmönster som man kan anpassa efter 40-50-talets estetik. Min blå och rosa klänning är t ex gjord efter ett omgjort mönster från 70-talet. Under det senare 70-talet var mycket mode inspirerat av 40-talet och på 80-talet var 50-talet en stor influens, så där kan man hitta billigare mönster som man kan utgå ifrån. Omlottklänningar blev väldigt stora på 70-talet, dels tack vare Donna Karan som hade den i sina kollektioner avsedda för kvinnan i karriären och förstås, som Mylla påpekade, Diane von Furstenberg, som för många är synonym med omlottklänningar. Sen har ju också både Vouge och Simplicity gjort nysläpp av en del av sina gamla mönster de senaste åren.

Klänningstips
Eftersom jag syr mina klänningar och inte köper dem så har jag inte testat någon av de här försäljarna, men de har gott rykte och snygga kläder. Typiskt är de också i det dyrare prissegementet, men man kan å andra sidan få dem anpassade efter sina egna mått.
Able Grable
Big Beautiful Barbara Brown

De här gör inte individuella anpassningar, men har gott rykte:
Heyday

Jag har varit på krogen

Och förmodligen ätit en av mina dyraste krogmiddagar.Men det var inte jag som betalade, vilket var tur eftersom jag just nu har 80 spänn tills den 20e. Men var god, men det var försåts sällskapet som gjorde det bra. Det är en tjej som jag har träffat via jobbet och som jag nu har blivit inblandad i en jättestor projektansökan med. Vi hade hemskt trevligt och fann någonstans att vi har en grundläggande likhet: Vi tycker båda om alla människor, även de besvärliga.
Eftersom jag inte visste vilken slags kväll det skulle bli: om vi skulle äta middag och tala jobb eller fortsätta ut och göra stan osäker klädde jag upp mig lite. Även om en bomullsklänning i min värld alltid har lite vardag över sig.


Den röda omlottklänningen fick alltså ut och lufta sig igen - den här gången med tjocka strumpbyxor i ylle och tre år gamla högklackade knytskor med grov sula från DinSko

Två saker som konspirerar mot bilder på dagens klädsel

Det första är att jag fått lägga två arbetsdagar på att skriva ett yttrande till Försäkringskassan där jag ger men mer utförlig bild av mitt sjukdomstilsltånd och arbetsförmåga samt bemöter min handläggares vinklade och i ett fall otvivelaktigt felaktiga läsning av mina läkarutlåtanden.  Det andra är att det idag regnar/snöar (stryk det som ej önskas) slask horisontellt. Just idag var jag dock tvungen att gå uti det även för vinterförhållanden i Göteborg ovanligt otrevliga vädret för att följa med Valeria till optikern. Eftersom jag hade trott att jag skulle hinna med något mer än att skriva yttranden hade jag klätt mig för jobbet. Nu blev det inte så - det tar tid att vara sjuk - men jag var ju i alla fall snyggt klädd både hemma och hos optikern.


Valeria tog fotot.


Det värsta

Det värsta är inte pengarna. Eller, det är det förstås eftersom det drabbar mina barn, men det nästan värsta är att de, Försäkringskassa och Regering, får en att känna att det spelar ingen roll att man försöker, man är ändå bara en värdelös parasit i deras ögon. På mindre än 24 timmar lyckades jag i söndags kväll och igår åstadkomma en riktigt bra ansökningstext på engelska till en jättestor forskningsansökan (av olika skäl blev jag tillfrågad först i söndags och det är deadline idag), men vad spelar det för roll om jag är bra på saker? Jag är ju ändå bara en sjukling och såna ska man göra det så svårt för som möjligt. De vill inte att jag ska forska och arbeta, de vill att jag ska ge upp och sluta finnas.

Halleluja!

Idag ringde min handläggare på försäkringskassan och meddelade att hon kommer att rekommendera att min ansökan om permanent sjukersättning avslås, eftersom hon , till skillnad från både min läkare och försäkringskassans egen läkare för två år sen som då ansåg att jag hade en permanent nedsättning på 25 %, inte anser att jag har en nedsatt arbetsförmåga. Och eftersom hon är handläggare på försäkringskassan kan hon allt om sjukdomar. Så jag antar att hon tror att hon är Jesus och har helat mig. Halleluja.

Min avhandling

Min avhandling om kläder och folk som hade dem på sig i Sverige och Norge under medeltiden kan man nu läsa online på universitetsbibliotekets i Göteborg webbplats.


Innan jag var på operan

Innan jag var på operan var jag iväg med Maja till en kompis till henne och för en gångs skull stannade jag kvar medan de lekte. Maja vill alltid det och jag hade en snäll och vänlig sinnesstämning denna dag så jag tyckte väl att jag kunde sitta där och fika några timmar med det andra barnets mor. Sen fick jag även god lunch tillagad av barnets far.

I vilket fall passade jag på att lufta den nya blusen igen (jag hade den på jobbet i fredags också, men då hann jag inte ta några bilder).


Blus och kjol har jag sytt själv, skorna har jag ärvt efter Blåva Anna, som kom på att hon aldrig använde dem.

En kväll på Operan

Idag fick jag en fantastisk överraskning i form av en biljett till GöteborgsOperan. En av Majas bästa kompisar har nämligen en mor och en far som båda är operasångare och eftersom jag är väldigt förtjust i tidig musik (medeltid, 1500-tal, 1600-tal) så händer det förstås att vi pratar om musik när vi träffas. Innan jul hade Carl frågat mig om jag var itnresserad av att gå på genrepet för Händels Alcina, som är den andra barockoperan som GöteborgsOperan har satt upp de senaste åren (barockoperor spelas itne alls lika ofta som senare verk) och naturligtvis var jag intresserad. Vi hade ingen koll på datum då, så jag hade stuvat undan samtalet någonstans långt bak i minnet. Men så igår hörde han av sig och hade inte bara skaffat biljet utan faktiskt biljett till premiären!

Jag har bara varit på operan två gång förut - på genrepet av Tristan och Isolde för en massa år sen och på Mary Poppins ihop med Maja för två år sen, så jag kände mig inte alls bekväm och trygg med att gå själv på en premiär. Men bara en idiot tackar ju nej till Händel, så jag rådgjorde  lite med folk på facebook om vad jag skulle ha på mig och bestämde mig för min gröna långklänning. Den har också fördelen att vara bekväm att sitta i i tre timmar.Jag hann inte fixa till håret så det blev bara två klämmor och så hann jag böja håret framtill lite med locktång. Hela tillfixandet tog mindre än en halvtimme, för jag var förstås lite sent ute från början och sen blev det en rask promenad till spårvagnen för att vara där en kvart innan det började så att jag skulle hinna lämna in jackan i garderoben.


Halsbandet har tillhört min morfars första fru och jag älskade att pilla på det som barn. Mormor ville inte använda det, men sen fick jag det av henne när hon sålde gården och flyttade till lägenhet och därmed rensade rätt hårt.

Jag borde väl skriva något om själva föreställningen, men det är svårt, det skulle ta många ord och ändå hittar jag inga riktigt bra. Det får räcka med: Det var Händel, så naturligtvis var det fantastiskt. Så kanske jag återkommer i ämnet, nu måste jag ändå gå och lägga mig.

Ny blus

Som en del av den rådande besattheten av blusar knåpade jag ihop en blus av det här klänningsmönstret:


Det är samma som jag gjorde min röda klänning och min klänning i William Morris-tyget av. Vad jag gjorde nu var att jag dels rynkade ärmen vid kullen istället för att ha insnitt och gjorde den lång, dels lade till en krage. Som i och för sig inte syns på fotot eftersom mönstret göra det svårt att urskilja detaljer.


Färgåtergivningen är sådär på fotot, i verkligheten ser det mer ut så här, även om det här fotot istället är för ljust:


Den lilla docksoffan från 40-talet köpte jag på Myrorna i Borås i somras och den står där för att visa hur lika tygen är, även om de inte är identiska.

Bäst bild på tyget ser ni nog nedan; en bild som jag tog för att visa det "fiffiga" namnet på tvättäkta plastknappar: Laundwell.


En sextiotalsklänning fast idag


Jag förstår mycket väl varför Annaa blir lite nostalgisk när hon ser den här klänningen, framför allt den beiga klänningen och den i spets signalerar verkligen 60-tal. Kragen, de typiska långa,  lågt satta bystvecken. Den blommiga ser mer modern ut efter som den vidgar sig lite vid knäet.

Och som Annaa säger så är det en väldigt "förlåtande" modell som passar nästan alla figurer. Dock tycker jag att om man har min typ av figur, med stor byst och relativt stor skillnad mellan byst, midja och höfter har den en tendens att få en att se tjockare ut än vad man är. De flesta exempel som jag har både sett och provat har nämligen en smalare kjol än så här vid fållen, som en slags pennkjolsvariant av klänning, och har man då stor byst så blir hela figuren "top heavy" och när den dessutom inte går in speciellt mycket i midjan ser man ut att vara ganska jämntjock. För en figur med mindre byst eller som faktiskt är mer jämntjock passar den mycket bättre. Sen tycker jag att det är svårt att få de där långa bystvecken från midjan att bli tillräckligt djupa för en stor byst, men det går säkert om man är bättre på mönsteranpassning.

Men det är ju så, att vad man tycker är snyggt i alla fall i viss mån beror på hur det passar till den egna kroppen, det är t ex därför jag inte kan stämma in i hyllningskören för Coco Chanel (och att hon var nazikollaboratör då): hon gjorde nämligen kläder för kvinnor nästan utan byst och höfter, så som hon själv såg ut. Och jag kan beundra hennes stilkänsla och marknadsföringsförmåga, men jag vägrar säga att hon var den enda som "gjorde kläder för riktiga kvinnor".  Fast nu hamnade jag visst i något som jag brukar gå igång på.

Avdelningen för meningslös information meddelar:

Mitt högra bröst sitter ett par centimeter lägre ner än det vänstra. Sådant som man märker när man syr och gör mönster själv. Precis som min grannes vänstra sida av rumpa och höft är flera centimeter större än den högra. Ofta tar man ju inte hänsyn till det när man syr, även om man vet det, men om man t ex gör skräddarsydda byxor som hon gör så spelar det förstås roll.

Annan meningslös information är att kombinationen av sjukgymnastisk träning i tisdags och arbete med skrivande igår gjorde att jag hade en helt vidrig natt. Jag vaknade av fruktansvärda smärtor vid midnatt och innan tramadolen som jag tog kickade in en timme senare var det bara spikmatta och orudis gel på de värsta ställena som hindrade mig från att rulla ihop mig till en boll och gny. Det och min viljestyrka, inget blir ju bättre av ett sådant handlande, det är bara att stå ut. Men nu är jag trött efter en delvis sömnlös natt och kraftlös som en nyfödd kattunge av medicinen, så idag blev det inget arbete. Vilket är synd, för det som jag skulle göra idag var dels intressant, dels kunde det göras även om man är lite luddig i hjärnan; nämligen titta på och anteckna om överflödsförordningar från 1700-talet.

Nya kläder, rätt gamla skor

Jag kollade upp när jag köpte de här skorna (bloggen är bra att ha i bland) och det var i november 2008 och det var ju i alla fall ett litet tag sen. Kjolen sydde jag ju däremot för två veckor sen och skjortblusen blev färdig i torsdags.


Jag vet inte hur tydligt det syns på bilden, mitt hår är i vägen, men ett mycket typiskt drag på blusar, skjortblusar och jackor från 50-talet och 60-talet, som mönstret som den är gjord efter är att de på olika sätt är konstruerade för att ge intrycket av mjukt sluttande axlar. Här är det kragen som gör det, men det är ofta också placeringen av axelsömmar (en bit ner på armen så att det är svårt att lyfta armen ordentligt). Allt detta kommer med Diors "New Look" från 1947 och är en reaktion mot 30-talets och 40-talets markerade axlar - man ville ha en mjukare och mer "kvinnlig" silhuett. Inte för att jag vet varför just kvinnor skulle antas ha sluttande axlar. Dior i sin tur hämtade inspiration från mitten av 1800-talet med midjekorsetter, utbyggda rundade höfter och just de nedhasade axelsömmarna som liksom pressade ner axlarna.

Nu står jag alltså med armarna i sidan, men på den här bilden ser man hur skjortans krage och sneda axelsömmar får mina spikraka axlar att se lite sluttande ut. Eftersom jag är så inne på 40-tal just nu och dessutom föredrar att mina axlar och höfter i alla fall närmar sig varandra i bredd vet jag inte riktigt om jag gillar det, men nu är den sydd och tyget och färgerna är ju underbara.

En (liten) hatt- och mössparad

Fast utan originalhattarna och dito mössorna (länk till wikipedia om Hattarna och Mössorna); Arvid Horn och killarna. Utan mina senast inköp av huvudbonader på rea:



Den rosa filthatten är från Monki och kostade 48 kronor på rea, den mönsterstickade baskern är från Indiska och kostade 35 kronor på rea. Jag klär bättre i den rosa hatten, men det beror nog lite på frisyr och sådant också.

RSS 2.0