Nya kläder, rätt gamla skor

Jag kollade upp när jag köpte de här skorna (bloggen är bra att ha i bland) och det var i november 2008 och det var ju i alla fall ett litet tag sen. Kjolen sydde jag ju däremot för två veckor sen och skjortblusen blev färdig i torsdags.


Jag vet inte hur tydligt det syns på bilden, mitt hår är i vägen, men ett mycket typiskt drag på blusar, skjortblusar och jackor från 50-talet och 60-talet, som mönstret som den är gjord efter är att de på olika sätt är konstruerade för att ge intrycket av mjukt sluttande axlar. Här är det kragen som gör det, men det är ofta också placeringen av axelsömmar (en bit ner på armen så att det är svårt att lyfta armen ordentligt). Allt detta kommer med Diors "New Look" från 1947 och är en reaktion mot 30-talets och 40-talets markerade axlar - man ville ha en mjukare och mer "kvinnlig" silhuett. Inte för att jag vet varför just kvinnor skulle antas ha sluttande axlar. Dior i sin tur hämtade inspiration från mitten av 1800-talet med midjekorsetter, utbyggda rundade höfter och just de nedhasade axelsömmarna som liksom pressade ner axlarna.

Nu står jag alltså med armarna i sidan, men på den här bilden ser man hur skjortans krage och sneda axelsömmar får mina spikraka axlar att se lite sluttande ut. Eftersom jag är så inne på 40-tal just nu och dessutom föredrar att mina axlar och höfter i alla fall närmar sig varandra i bredd vet jag inte riktigt om jag gillar det, men nu är den sydd och tyget och färgerna är ju underbara.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Intressant! Men för att vara petimeter så är var det ju inte axelsömmens placering utan bredden på fram- och bakstycken över axeln det handlade om. Axelsömmen satt oftast mitt på axeln.



Är det du avser med sned axelsöm att ärmen är något nedhasad? Den nedhasade skärningen på en skjortblus ger ju inte minskad rörelsefrihet i sig. Det som ger verkligt minskad rörelefrihet är om ärmen är för smal upptill. Herrskjortor sys ju alltid med nedhasad ärm och rejäl ärmvidd upptill.



När jag gick på syskola 1969, något senare alltså, sydde vi bara skjortblusar med mer strikt fast ståndkrage och en lätt nedhasad ärm med en slät ärmkulle. Men fortfarande med så pass smal siluett att bystinprovningar behövdes.



Är för resten just nu väldigt förtjust i att titta på Kwik Sew:s mönster där jag känner igen mycket av min mammas 60-talsmodeller. Inte minst den figursydda klänningen med kort ärm!



2011-02-03 @ 09:55:38
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Du har rätt, det var ärmens fastsättning i livet jag menade. På jackor är en lågt isatt ärm med smal ärmkulle (sån som jackor och kavajer vanligen har, enligt mig ett otyg som gör att hela jackan åker fel om man lyfter armen. På blusar spelar det däremot ingen roll, det har du så rätt i.

2011-02-03 @ 13:04:26
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

En lågt isatt ärm ska inte ha en smal ärmkulle! Det där är ett fel som ofta görs i mönsterkonstruktion, därför jag tog exemplet med herrskjortor som ju alltid har kombinationen lätt nedhasad axel och bred ärmkulle.



Kan vara nog så illa på blusar med felskurna ärmar. Fula veck på ärmen blir det. Förutom att det är obekvämt.

2011-02-03 @ 16:00:54
URL: http://annaama.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0