Vad sa du sa du?

En gång så måste jag ha köpt något från Miss Mary, för jag får kataloger ifrån dem. Eftersom endast 5 % av deras utbud går över kupstorlek DD eller E så är det ju egentligen rätt dödfött att skicka reklam till mig - jag kan ju ändå inte ha deras produkter (gissa hur irriterad jag är över att deras långa behå bara görs upp till E??). Så jag tittar längtande på baddräkter som är precis sådana som jag vill ha och som görs upp till storlek 60, men bara till D-kupa.

Men det var inte min sorg över detta som jag skulle ventilera utan min blandade förvåning och upprymdhet över vad som kan vara några av de värsta reklamtexter som skrivits! De är från första sidan och ges under rubriken "Kommande trender"

Exempel 1: "I framtiden gäller riktiga produkter! Produkter som är utöver det vanliga och som har något att erbjuda. Produkter som också är enkla, fräscha och praktiska. Smarta kläder och vuxet mode. Allt med "vintage" är att föredra. Antik och vintage effekter finns överallt kombinerat med den senaste tekniken"

Riktiga produkter som har något att erbjuda - till skillnad från låtsasprodukter?? Observera att särskrivningarna är autentiska och inte är något som jag lagt till för att göra det lustigare.

Exempel 2: "Mönsterbilden är återhållsam och fräsch. Regnskog och djurriket inspirerar oss till gigantiska löv- och växt-, frukt- eller djumönster eller expressiva mönster i 50-tals vintage-anda."

Här är understrykningarna mina, då jag vill uppmärksamma på motsättningen mellan vad orden "återhållsamhet i mönsterbilden" och "gigantiska frukt-, löv-, växt- och djurmönster" står för. I min värld är inget som är gigantiskt också återhållsamt. I synnerhet inte gigantiska fruktmönster på en BH.

Jag inser att det här gränsar till lyteskomik och att man kanske inte ska göra sig lustig över sina medmänniskors tillkortakommanden, men det här är faktiskt skrivet av en människa som har skrivandet till yrke och med all sannolikhet är utbildat till det; inkompetent är bara förnamnet.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Åh, jag skrattar högt! Exempel två är ju fantastiskt! Jag skulle också vilja se hur BH:n som Inte är återhållsam ser ut!

2011-02-23 @ 19:17:45
Postat av: Sonja

Tack för underhållningen! Det blev en glad stund här vid datorn...

Jag är också en sån person som reagerar starkt på särskrivningar och andra språkliga tokigheter.

2011-02-23 @ 20:51:00
Postat av: Edward

"Lång bh", säger du? Hur ser en sån ut? Jag trodde att bh rymdes i begreppet "korta varor"?

2011-02-24 @ 00:25:50
URL: http://realfrille.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0