Ett omlottmönster från 40-talet

Det här mönstret, från 1942, på en tvådelad klänning som det hette då (som vi nog oftast tänker på som kjol och blus) som är till salu på Etsy är väldigt likt det som jag har gjort och använt till min klänning. Det saknar insnitten under bysten, men om man behöver dem eller inte breror förstås på hur stor byst man har och jag tror att det här mönstret kan ge ett riktigt bra resultat. Som ni ser är det i en hyfsat liten storlek: byst ca 85 cm, midja ca 70 cm och höfter ca 92 cm, dvs storlek 36, men de här mönstren brukar ha en ganska stor rörelsevidd, faktiskt mer än vad jag vill ha. Att förstora upp det till en storlek 38 eller 40 borde därför inte vara alltför svårt.


Kommentarer
Postat av: Kristina

vill ha... vill ha... vill ha!!!!

Postat av: Annaa M

Me jag förstår inte, har det amerikanska storlekssystemet alltså ändrats? På bilden du visar står det size 16 vilket idag ska motsvara en svensk 44. Engelsk 16 ska motsvara 42. Men du säger att mönstret i påsen är storlek 36. Vafalls?

2011-02-14 @ 09:01:33
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Det har definitivt ändrats och måtten anges i annonsen, se också att det står under 16 att det är bust 34. Siffersystemet när det uppstod har size 16 som sin grundstorlek, ingen vet varför, men möjligen hänger det ihop med ålder, det skulle då vara den perfekta sweet sixteen-storleken. Men inte ens amerikanska auktoriteter vet riktigt varför det blev just 16. Sen ändrades detta under efterkrigstiden, men jag vet faktiskt inte riktigt när. Gamla symönster anger inte alltid storlek, men alltid övervidd (om det inte är en kjol eller ett par byxor förstås)



De har ju också två olika storlekssystem - ett för misses' och ett för women's, där women's t ex har ett större midje- och höftmått i varje storlek och bysten är placerad längre ner.

2011-02-14 @ 12:39:33
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Ja, det är ju lite sweet sixteen över bilden. Förklarar också det snäva bystmåttet.

2011-02-14 @ 18:19:35
Postat av: Evis

Fast det är samma i vuxenmönster också från den tiden, att 16 har bystmått runt 34 tum.

2011-02-14 @ 20:14:48
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0