En kväll på Operan

Idag fick jag en fantastisk överraskning i form av en biljett till GöteborgsOperan. En av Majas bästa kompisar har nämligen en mor och en far som båda är operasångare och eftersom jag är väldigt förtjust i tidig musik (medeltid, 1500-tal, 1600-tal) så händer det förstås att vi pratar om musik när vi träffas. Innan jul hade Carl frågat mig om jag var itnresserad av att gå på genrepet för Händels Alcina, som är den andra barockoperan som GöteborgsOperan har satt upp de senaste åren (barockoperor spelas itne alls lika ofta som senare verk) och naturligtvis var jag intresserad. Vi hade ingen koll på datum då, så jag hade stuvat undan samtalet någonstans långt bak i minnet. Men så igår hörde han av sig och hade inte bara skaffat biljet utan faktiskt biljett till premiären!

Jag har bara varit på operan två gång förut - på genrepet av Tristan och Isolde för en massa år sen och på Mary Poppins ihop med Maja för två år sen, så jag kände mig inte alls bekväm och trygg med att gå själv på en premiär. Men bara en idiot tackar ju nej till Händel, så jag rådgjorde  lite med folk på facebook om vad jag skulle ha på mig och bestämde mig för min gröna långklänning. Den har också fördelen att vara bekväm att sitta i i tre timmar.Jag hann inte fixa till håret så det blev bara två klämmor och så hann jag böja håret framtill lite med locktång. Hela tillfixandet tog mindre än en halvtimme, för jag var förstås lite sent ute från början och sen blev det en rask promenad till spårvagnen för att vara där en kvart innan det började så att jag skulle hinna lämna in jackan i garderoben.


Halsbandet har tillhört min morfars första fru och jag älskade att pilla på det som barn. Mormor ville inte använda det, men sen fick jag det av henne när hon sålde gården och flyttade till lägenhet och därmed rensade rätt hårt.

Jag borde väl skriva något om själva föreställningen, men det är svårt, det skulle ta många ord och ändå hittar jag inga riktigt bra. Det får räcka med: Det var Händel, så naturligtvis var det fantastiskt. Så kanske jag återkommer i ämnet, nu måste jag ändå gå och lägga mig.

Kommentarer
Postat av: Ullah

Vad trevligt det låter, jag vill också gå dit!

2011-02-05 @ 23:48:17
URL: http://camastro.wordpress.com/
Postat av: Lena (fröken_lila)

det är ju sá fint med opera.. här i oslo gár folk lite som dem vill, de flesta ungefär som för en kväll pá stan, en liten del i väldigt fina finkläder, och en del i jeans och t-shirt. till och med pá premieren. jag vill gärna veta mer vad du tyckte om just denna opera, jag har aldrig hört om den, sá jag är lite nyfiken!

2011-02-06 @ 01:54:36
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Isis

Mycket stiligt!



Jag var på premiären av Macbeth på Operan i Stockholm och även om några klätt upp sig, så var det många som inte gjort det alls. Lite trist tycker jag, men så gillar jag att klä upp mig också.

2011-02-06 @ 09:57:28
URL: http://fortieswardrobe.blogspot.com/
Postat av: Annaa M

Har varit i byggnaden vid ett sorgligt tillfälle men aldrig på någon opera, det blir nog inte av heller. Det är en lustig tradition det där att klä sig fin för att sitta i flera timmar i mörker. Att den lever kvar som en markering att det verkligen är finkultur man ägnar sig åt. Men en premiär är ju förstås en särskild sak och fin var du förstås i din klänning!

2011-02-06 @ 10:52:54
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Man ska ju mingla runt i två pauser också, det är väl då man ska vara snygg och så till skillnad mot när man går på bio så är ju sångare och musiker där och man kan väl känna att man anstränger sig lite för deras skull.

2011-02-06 @ 11:02:57
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Olivia

Åh, så kul. Göteborgsoperan är riktigt schysst..har varit på några föreställningar där men för mig är det Verdi som är den stora idolen...Inget slår Verdi i min bok :) Sen så ska det förståss bli en tur till operan när Svansjön går nu i vår...

2011-02-06 @ 11:06:04
URL: http://vidmittskrivbord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0