Om min snäva kjol

Snälla kommentatorer säger att de vill ha en likadan kjol som den jag har i mitt förra inlägg.  Jag har gjort den efter ett mönster jag gjort till mig själv och förra året gjorde jag en liten "kurs" här i bloggen om hur man gör ett mönster till en snäv kjol som passar ens egen kropp och jag tänkte att jag kunde länka till den för dem som missade den då.

Dock skall jag inleda med några anmärkningar:
1. Det är mycket lättare att göra det på någon annan än på sig själv; göra det på sig själv ska man bara göra om man är van att sy och ändra mönster. och tycker att det är kul att nåla in saker på sig själv i ryggen.
2. Det är bra om du är bekant med hur kjolmönster brukar vara konstruerade, med insnitt och så, så att du ser fall dina mönsterbitar ser "normala" ut eller inte. De behöver inte vara jättenormala, det är t ex inte mina eftersom mina höfter går så skarpt ut, men de ska likna kjolmönster.



Del 1.

Del 2.

Just den här grå kjolen som jag hade idag har en spetsig besparing med fyra knappar fram. Eftersom jag jobbade i tunt ylle så sydde jag bara fast besparingen ovanpå, som ett extra lager - det ger lite extra stadga över magen också. Knapparna har ingen funktion, men jag sydde både en stickning över ett litet veck på besparingen och knapphål där de skulle sitta (som jag inte sprättade upp) innan jag sydde dit knapparna, för att ge lite illusion av att där fanns en öppning. I själva verket har den dragkedja bak.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har tyvär tummen mitt i handen när det gäller att sy

En gång för länge sedan fick jag för mig att jag skulle lära mig

Gav mig på en hängselklänning till dotter

När jag kom hem sa maken Har du sytt en kasse

2009-01-16 @ 19:26:52
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: Evis

Dum make. Du har ingen väninna som kan sy? Man kan lära sig mycket tillsammans.

2009-01-16 @ 19:30:06
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: anna

jag är också urkass på att sy. kanske får gå nån sykurs!

Postat av: Ullah

Jättefin kjol tycker jag också, men skulle aldrig orka sy själv!

2009-01-16 @ 22:48:44
URL: http://guld.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0