Att göra ett kjolmönster - del 1

Eftersom det blir så mycket bilder har jag bestämt mig för att dela upp instruktionerna i flera inlägg.

För att kunna sy en kjol krävs inte så mycket, men man bör ha grundläggande kunskaper i sömnad, samt kunna sätta i en dragkedja. Det finns det som tur är böcker som ger instruktioner om och de brukar finnas på alla folkbibliotek. Det är skaer som jag inte kommer lära ut, utan jag ska istället visa hur man gör ett mönster till en snäv kjol som passar den egna kroppen. Vi valde att sätta kjolen i midjan, eftersom det är lättare att ändra ett mönster från hög midja till låg midja än tvärtom. Till hjälp har jag min förtjusande assistent Sara.

Steg 1. Leta reda på ett tyg du kan offra till att göra mönstret i. Gamla lakan går bra om de inte är så slitna att de är alldeles stretchiga, tyget måste hålla formen när du drar i det. Tyget jag valde är en bit bomull/polyester jag fått av pappa och det är som lite kraftigare lakansväv.
Av tyget gör du en fyrkant som är en fem-sex centimeter bredare än det bredaste måttet på den del av kroppen det ska täcka; det kan vara över magen, höfterna eller låren, vi ser alla olika ut. Det bör vara ungefär så långt som du har från midjan till knät.
Mna kan också göra tre delar, en framdel och två siddelar, då får man sidsömmar att jobba med från början, tänk bara på att lägga till rejält med sömsmån på varje del då.

Steg 2. Nåla ihop fyrkanten till en tub runt ditt offer, eller dig själv. Det senare är svårare, det är mycket lättare att göra det här med hjälp. Jag har gjort det på mig själv, men det innebär ju att man måste ta av och på den hela tiden.
image779


Steg 3. Börja forma tuben efter kroppen. Som ni ser har Sara stor skillnad mellan midja och framför allt måttet över sina lår, så det står ut löst upptill. Hon har också en rejäl svank och därför började jag med att göra rätt stora insnitt där bak, plus att jag tog in den lite i sidorna.

image780


Eftersom det går in på framsidan också gjorde jag små insnitt där med.

image782


Jag passade också på att ringa ur överkanten på kjolen fram, den ska vara lite lägre mitt fram.

Fortsättning följer i nästa inlägg. Eventuellt kommer jag dock att jobba lite först.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0