Att göra ett kjolmönster - del 2

Steg 4. Om man vill ha en kjol som är smal och ser rakt ut, en sk. pennkjol, räcker det (vanligen) inte med att den går rakt ner från höfterna. I såna fall ser den lätt utställd ut eftersom de flesta av oss är bredare runt höfterna än runt knäna. Alltså nålar jag in lite i sidorna och lite i baksömmen.

image782


Dessutom fixade jag till det lite allmänt, gjorde ett par insnitt större och/eller längre, eftersom kjolen hade glidit ner lite från midjan medans vi höll på.
Ta da!

image784


Steg 5. Eftersom du måste komma ur mönstret genom att ta bort nålar så ritade jag (med kulspetspenna, men det går bra med vad som helst som syns) längs nålningen där bak innan jag släppte ut Sara ur kjolmönstret.
Sen ritade jag längs alla nålningar innan jag tog bort nålarna. Eftersom jag inte hade några sidsömmar klippte jag sådana.

Steg 6 är att föra över mönstret till mönsterpapper, tygmönster tar hemskt mycket plats. Man kan kalkera av insnitten från tyget, men jag ritar såna på fri hand, jag bara mäter så att de blir lika långa och lika breda i den breda änden.

image784


Jag kollade också så att insnitten fram satt lika långt från sidsömmen båda två - det gjorde de inte, men det var ju enkelt att korrigera.

Nu är det färdigt att använda och man kan variera det så att man gör den utställd, eller med lägre midja etc. Man ska dock tänka på att alla tyger beter sig olika så det kan vara bra att ha lite säkerhetsmarginal i form av breda sömsmåner när man syr och sedan prova in exakt för varje kjol

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Å jag blir nästan lite sugen på att sy, men bara nästan. Mitt tålamod räcker inte till till sömnad.

2008-03-25 @ 12:23:04
URL: http://whythis.blogg.se
Postat av: Bim H-D

Hrm... just nu önskar jag mig ett tyg att leka med och sedan ett kul att sy av... hitta var? ;)
Må så grankott - värmländskan Bim som verkligen vill sy... nu, helst :)

2008-03-25 @ 13:26:34
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm
Postat av: Telefonissan

Tack. Jag tror jag förstod alltihop. Var är det enklast att sätta dragkedjan, eller är de bara en smaksak?

2008-03-25 @ 14:00:31
Postat av: Evis

Jag brukar sätta i bak ibland och i sidan ibland så det är väl en smaksak. Man har ju sömmar på båda ställena.

2008-03-25 @ 14:10:00
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Tihi, det var ju också ett sätt! Som du förstår går vi efter böckerna här; tar mått och gör mönster efter dem, små först eller i fullskala från början. Måtten ljuger inte, det gör däremot det tunna bomullstyget. Som du säger beter sig ju olika tyger olika, därför måste det vara bättre att utgå från mått och pappersmönster än efter ett tyg. Det är Siris invändningar. Min främsta är att jag tror du ger dina läsare intrycket av att det skulle vara lättare att fixa en kjol så här än efter mått eller ett köpt mönster. Det är det inte. Som du säger måste man ha rätt mycket kunskaper för att ge sig på din variant. Man måste veta var insnitt ska göras, att midjan ska ringas ned fram osv osv. Man måste också ha erfarenhet av själva provningen. För det är också en konst. Det är något som jag tycker missas på den utbildning S går på, de får inte lära sig prova på varandra från början, utan läraren provar på var och en. Sen står man där plötsligt och upptäcker att det inte var så enkelt.

När jag gick på syskola fick vi först av allt göra egna grundmönster utifrån ett basmönster som vi sedan fick lära oss korrigera efter egna avvikelser. Jag vet inte hur det är nu, men då fanns det basmönster att köpa, jag köpte ett till min mamma och gjorde grundmönster till henne också. Det måste vara betydligt enklare om man är nybörjare att utgå från ett sådant, lägga till och dra ifrån och sedan prova sig fram än att stå där med en oformlig tub!

Men en stor eloge för att det faktiskt är en pennkjol du visar! Nu plötsligt kallas ju även små raka korta kjolar med låg midja för pennkjolar.

2008-03-25 @ 18:25:49
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Evis

Fast jag tycker ju att det är enkelt. Jag tycker att det är enklare att börja från början istället för att behöva göra tio ändringar på ett köpt mönster gjort för någon med "normal" kropp, vad det nu är.

2008-03-25 @ 18:42:56
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Min främsta invändning är att man kan lockas att tro att det här är en genväg till att lära sig sy. Vad som i själva verket krävs med den här metoden är ett halvproffs som just du (halv?) som fixar alltihop åt en!!! Själv står man ju bara där och ser glad ut.

2008-03-25 @ 20:33:36
Postat av: Sara

Jo Annaa, det är faktiskt mycket enklare så här, än om man använder ett färdigt mönster. I alla fall om man har en kropp som inte ser ut som mönsterkonstruktörerna tycker de ska, och det har ju de flesta. På det här sättet slipper man, som Eva påpekar, lägga ner en massa tid på något som ändå inte passar och man måste ändra. Och det ÄR inte svårt. Vet man bara var man ska sätta intagen är det ett av de enklare plaggen.

2008-03-26 @ 13:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0