Äntligen färdig

Om det är något som får mig att känna mig duktig och nöjd med mig själv så är det att göra färdigt saker som legat länge; projekt som jag lagt åt sidan för att något gick fel eller för att jag tyckte att de verkade krångligare än vad jag hade lust med då. Den här blusen är ett sånt projekt. Jag klippte till den efter ett mönster från 60-talet för ett par år sen, redan innan jag gjorde klänningen i samma tyg. Men så var det det där med mina för smala axlar i jämförelse med resten av kroppen och då orkade jag inte riktigt pilla med det. Plus att jag inte var så van vid att sy kragar då.

Nu, när jag övat en massa på det i andra projekt, så gick det ju på nästan ingen tid alls att sy ihop blusen. Trots att jag lyckades tänka fel och stryka fast mellanläggen på utsidan på framstyckena och fick sprätta upp sid- och axelsömmar och bystveck som jag hade sytt redan för två år sen och vända bitarna. Tur att det var ett tyg som är likadant på båda sidorna. Jag gjorde också slut på mitt trevliga, tunna vävda påstrykbara mellanlägg, så jag måste bege mig till Knapp-Carlsson igen någon dag snart.

Jag är säker på att ni har överseende med att jag visar mig för er i papiljotter, jag ska på mottagning för en kollega som disputerat ikväll och vill vara lockig i håret.



Jag har hela tiden tänkt bära blusen och klänningen tillsammans också, med blusen ovanpå när det är bara lite kyligare, men vi får se hur det ser ut när jag packar upp sommarkläderna; möjligen är den för blekt av tvätt och sol för att det ska se bra ut.


Just nu spelas: Zarah Leander: "Fäll inga kärlekstårar"

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Jag är alltid lika fascinerad över att ni har plats att packa undan kläder säsongsvis. Här finns inte en millimeter över i förvaringsutrymmena. Dessutom kan jag inte minnas att jag på länge bott någonstans där jag velat ha kläder på vind eller i källare. Hängde upp vinterkläder några vintrar på Bäckegatan men insåg att vindslukten var för svår att få ur. Men det var ju så man gjorde "förr". Ut och lufta, upp på vinden, ner från vinden, ut och lufta. Undrar hur många som fortfarande gör så? Undrar när man slutade inreda källar/vindsförråd med klädstänger? Här finns det ingen, inte i förra lägenheten heller. Det fanns det däremot i 70-talshuset i Göteborg.



Vi skiljer nog väldigt lite på vinter- och sommarkläder numera hos oss. Mest ytterplagg, stövlar och halsdukar. Mellan har inte mopedmössan särskilt ofta på sommaren heller.

2011-01-29 @ 01:02:46
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Problemet är väl att jag inte har plats i den lilla klädkammaren till alla mina kläder samtidigt så tre banankartonger åker upp och ner i förrådet.



Jag tror att det bara är om man har mycket klänningar respektive yllekappor som det är sådana skillnader.

2011-01-29 @ 09:33:15
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Vi har ju en separat hatthylla och klädkrok för aktuella kläder. Det senare ett impulsköp på den där fina möbelbutiken vid Järntorget. Skulle nog vilja säga att det är den bästa inredningspryl jag någonsin köpt. Det aktuella hängs där och annat hängs under hatthyllan.



Kul att se för resten att "övning ger färdighet". Ska kanske förtydliga mig också och säga att jag har sytt mycket blusar i min dag. Den du visar går nog mer korrekt gått under benämningen "skjortblus" på mina sömnadsutbildningar.

2011-01-29 @ 13:06:00
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: janne

Nice låt med Zarah!

2011-02-25 @ 20:55:37
URL: http://zarahleander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0