Ny hatt

Ända sen jag hittade knippen med platsjordgubbar för fem kronor styck i vintras (fel säsong = rea) har jag planerat att göra en 40-talsinpirerad halmhatt. Eller, jag hade väl tänkt göra det även innan det, ända sen jag läste om att det var populärt; men jordgubbarna hjälpte till. Nästa steg: att hitta en klassisk halmhatt verkade svårare och jag hade börjat resignera inför möjligheten att jag kanske måste beställa en från England (där "boaters" alltid går att få tag på.

Som tur var kom H&M till min räddning - de har just nu halmhattar på Divided. Billiga också, 79 spänn. Till deras nackdelar hör dels att de är "one size" - Folks huvuden kommer inte heller i one size - och att de har ett brett svart band som är fastlimmat. En stund i vatten gjorde dock att limmet lossande och jag kunde forma om hatten i all fall lite (efter att ha sprättat bort hattbandet på insidan som ju gör att dne håller sin form). Jag lyckades lägga till ungefär en centimeter att döma av hur hattbandet passade när jag sydde i det igen och den är fortfarande lite för liten för att bekvämt gå ner helt på huvudet. Då har jag inte jättestort huvudomfång utan det ganska normala 56 cm. Om man har den en bit upp funkar det dock och det får jag nöja mig med.

Förutom jordgubbar har den fått rött flor med prickar som jag köpte i Dublin efter ett tips av Annaa, rutiga taftband från Knapp-Carlsson och en röd blomma i bak. Möjligen ska jag försöka hitta lite fler blommor att sätta på - för som all vet är "less is more" inget mot "more is more"


Just nu spelas: The Coasters: "Brazil"

Kommentarer
Postat av: Isis

Fin!

2012-05-29 @ 07:39:09
URL: http://fortieswardrobe.blogspot.com/
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Jag vet, svårt att hitta en boater. Köpte en i Köln i somras, men den är lite lite stor egentligen, så jag måste sy i lite extra tjockt band som håller den på plats inuti.

2012-05-29 @ 09:33:22
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Emma

Snyggt jobbat! :)

2012-05-29 @ 19:37:29
URL: http://www.krupnikov.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0