På kavajfronten

Långsamt, långsamt händer det saker på kavajfronten. Dem matchande kjolen är färdig - den gjorde jag när jag inte orkade försöka sätta mig in i vad den kryptiska mönsterbeskrivningen på engelska ville att jag skulle göra med ärmarna. Sen lyckades jag med hjälp av Blåva Anna tolka det i alla fall, så ärmarna är klara utom att jag måste till Knapp-Carlsson och köpa knappar (och såna där vaddstickade axelvaddar som du kan klippa i, jag kan inte hitta de som jag har). Så att jag kan sy knapphålen innan jag sätter i ärmarna.

På bilden är ena ärmen nålad i, inte ens tråcklad, och slag och krage är förstås inte påsydda utan ni ser bara ett utvik av tyget med mellanlägg. Den kommer också att sitta bättre på mig än på provdockan, jag har t ex dubbelt så stor byst och därtill inte sluttande axlar. Samt mage och rumpa. Men en provdocka är bra till att förvara projekt på; förutom att den är bra när man sätter i foder.


Tyget är ett blågrått ylle med en bredare svag rand i ockra och en smal lite starkare i bränd orange. Förmodligen blir det bruna läderknappar till.

I väntan på att knappar kan inskaffas har jag klipt till och sytt ihop fodret. Enligt Blåva Anna kan jackor som hon och hennes mor syr bli hängande i flera månader färdig i väntan på att de ska ta tag i att sätta i foder och göra knapphål och jag tänkte undvika detta öde så gott det går.

Och eftersom det är söndag idag får jag väl göra något annat nu, eftersom jag inte kan får tag i mina sybehör. Om inte Rickard hade jobbat till ikväll så hade jag kunnat skriva på min artikel, men det funkar dåligt när jag och Maja är ensamma.

Kommentarer
Postat av: Isis

Snyggt tyg och modell. Jag har aldrig vågat mig på en kavaj, men en dag...

2012-01-08 @ 14:18:57
URL: http://fortieswardrobe.blogspot.com/
Postat av: Evis

Ja det där med att våga. Det är ju min första och hade jag inte vetat att jag hade Blåva Anna vid min sida hade jag nog inte vågat.

2012-01-08 @ 16:11:01
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Nu kommer petimetersyfröken här och säger två saker; 1. se till att pressa ut inprovningarna ordentligt, synd på ett fint plagg om bubblorna i tyget blir kvar på framstyckena, hett järn och fuktig dampduk det enda som funkar riktigt 2. vid finskrädderi, som det här ju är, så syr man för bästa passform egentligen i fodret innan ärmarna sys i. Sist sys foderärmarna i för hand.



Är det en passpoalerad ficka jag skymtar också? Heja på!

2012-01-08 @ 21:35:26
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Jag såg också bubblorna på fotot, men ser inga i verkligheten, i synnerhet inte när det sitter på mig, som ju har en mage där där dockan inte har något, så det är lite knepigt, men den kommer pressas många gånger till med trasa.

I beskrivningen till den här ska fodret sättas i sist, även om jag också hellre gör det i andra ordningen, men eftersom jag gör något för första gången så tänkte jag att det kan vara bra att göra som de säger.

2012-01-09 @ 09:49:07
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Anna | Mormor hade stil

imponerande projekt!

2012-01-09 @ 13:38:57
URL: http://www.mormorhadestil.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0