Omlottblus på riktigt

Eller: Den i förrgår var ju också på riktigt, men den här jag sytt från scratch. Jag tog helt enkelt mitt egenhändigt gjorda mönster för en omlottklänning och förlängde det. Tyget, av vilket jag använde varenda remsa, är bomull/polyester som jag fått från pappa. Jag var lite osäker om det skulle funka eftersom de tär tättslaget och därför förhållandevis stelt, men det gick över förväntan. Jag valde det mest för att jag ville göra en enfärgad blus och det råkade finans hemma och därtill inte vara tingat till något annat projekt , men den rosa färgen är inte så dum på mig.

Som synes kan man bära den båda utanför och istoppad.



Blusar är alltså den nya besattheten. Ett logiskt steg eftersom jag sydde kjolar i mängd för tre-fyra år sen och det senaste året har varit vigt främst åt klänningar. Jackor hade det också kunnat vara, jag har ju trots allt sytt ett par, men Jag har inte användning för så många jackor. Jag vill göra massor av fina nätta jackor när jag tittar på bilder, men i realiteten kan man ju bara använda dem en kort till på våren och hösten, annars är det för varmt eller kallt. Jag talar alltså inte om sommarjackor eller täckjackor, utan små nätta saker i tunt ylle. Det kommer att bli jackor, men blusar känns just nu mer lockande, för det kan man ju ha året om.

Sen kan man ju se det som en smula (eller mer än en smula) ironiskt att en person som hatar att stryka, dvs jag, skaffar sig en massa blusar. Faktum är dock att det kommer att ske - idag ska jag ta tag i att göra färdigt en blus som jag klippte till och började på för två år sen och på lördag ska jag tvätta ett förtjusande bomullstyg som jag köpte på Gårda Textil i måndags och som ska bli en blus.

Kommentarer
Postat av: Edward

"Tog klänningsmönster och förlängde det"...? Borde man inte förkorta det för en blus?

2011-01-27 @ 14:29:16
URL: http://realfrille.blogg.se/
Postat av: Evis

Jag förlängde livet som hörde till klänning - ja, jag kunde ha varit tydligare.

2011-01-27 @ 15:59:08
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Jag vill också sy blusar! Det finns så många söta mönster och modeller där ute ... men, som du, så hatar jag också att stryka. Fast jag låter det inte hindra mig. Har en blus som snart är klar, men med en halvårsbaby får man inte jättemycket tid över till att sy ... ;-)

2011-01-27 @ 17:46:01
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Ullah

Tänk att man kan bli besatt av så olika saker!

2011-01-27 @ 22:28:17
URL: http://camastro.wordpress.com/
Postat av: Annaa M

Jag tror jag instämmer med Ullah. Men det är mest för att jag inte passar i blusar och inte trivs i blusar, blusar är nog mitt sämsta. Efter tio minuter skulle det där plagget ha glidit upp och isär och rynkat sig fult runt ärmhålet.

2011-01-27 @ 23:10:42
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Annaa och Ullah: Det kommer nog en ny besatthet vilket år som helst.

2011-01-28 @ 06:49:47
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0