Meckar hatt

Eftersom jag inte går ut bland folk så mycket nu när jag är sjuk och eftersom jag inte kan skriva så mycket så blir det lite dåligt med aktivitet här på bloggen. Men idag har jag meckat lite med en hatt.

I augusti köpte jag en rosa filthatt för 25 spänn på loppisen på Heden. Den var Made in China och yllefilten kändes rätt mycket som papp, men jag tänkte att man nog kan göra något kul av den i alla fall - och så gillar jag ju rosa. Ikväll var uppenbarligen tillfället när jag skulle göra något; troligen för att jag väntar på en sändning från England med saker som jag behöver till mitt andra syprojekt just nu: en underbustkorsett och för att Blåva Anna kom över och satt och virkade knappar. Då behövde ju jag också något att göra.

Först klippte jag bort den uppvikta och rätt dåligt sydda kanten. Inuti den fanns typ pianotråd för att hålla ut hatten och den sparar jag för eventuella behov. Sen tvättade jag den för hand i hett vatten för att få bort smuts och kemikalier.

Sen var det dags att forma den. Det är inte så lätt om man inte har en hattstock och vet vad man gör. Jag varken har eller vet. Inspirationen var ett antal hattar i en Sears-katalog från 1940 som New Vintage Lady lagt upp. T ex den här:



För att få brättet att forma sig som jag ville drog jag en rynktråd runt kanten och drog ihop tills jag fått den form jag ville ha. Jag kommer sen att bandkanten den så att den lilla vågigheten överst döljs. Formen som hatten ovan har på kullen hade jag inte möjlighet att skapa så jag satsade istället på en form mer som en pork-pie hat. Detta med hjälp av en plastbunke med en kant i botten:


Nu ska den torka över natten så får vi se; lite finputsning med ånga från strykjärnet och sen bandkantning och dekoration. För att den ska hålla formen har jag dels satt en skål ovanpå hatten, som passar i nedbuktningen, dels knutit ett band som håller in kullens nedre del mot bunken.


Självklart ska den ha en jätterosett och troligen även ett flor som den där uppe. Bandkantningen tänkte jag göra i samma tyg som rosetten, troligen i grönt.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Resultatet kommer förstås att bli utsökt!

2011-01-05 @ 22:01:01
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Kanske - det är ju det där med nya tekniker. Och att jag inte vet vad jag gör ;)

Blåva Anna påpekade när jag talade om rosetten att det finns en slags måttstock för vad man kan ha på sig offentligt och det är "Don't wear anything that panics your cat" och vi enades om att det inte var ett problem med en katt som inte ens är rädd för fyrverkerier.

2011-01-05 @ 22:06:18
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Eva

Suveränt! Du är såå påhittig! Ska bli roligt att se resultatet.

2011-01-06 @ 10:16:09
URL: http://juliannies.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0