Arbetet fortskrider

Ett foto på jackan som den ser ut nu. Den är som ni ser betydligt vidare än den översta av bilderna i inlägget förut. Det beror dels på att jag har stor byst som kräver plats, dels på att jag gillar att kunna röra armarna. Sen är tyget, fast det egentligen inte är speciellt tjockt, så grovt och stormönstrat att jag inte tycker att det funkar att göra något alltför snävt i det.


Den ska få uppvikta manschetter och så ska jag runda av den lite mer fram och så ska den förstås fodras. För det behövs dock foder, som jag hoppas att jag ska kunna köpa idag.

Kommentarer
Postat av: Nywertz

Hej! Hittade din blogg genom www.hannahsofia.se och har läst massa inlägg! Riktigt coola saker gör du! Jag vill också sy klänningar, jag kan sy in och sy upp redan befintliga kläder men vill göra helt eget. Nu har jag fått en symaskin och mååste börja på allvar. Har du några bra nybörjartips? =)

2011-01-12 @ 09:42:35
URL: http://www.metrobloggen.se/jennienywertz
Postat av: Evis

Hmm. Det var en del att tänka på där.

Jag antar att du har tänkt arbeta utifrån köpta mönster? Det är absolut det lättaste.

Men eftersom mönstrets mått och dina kanske inte stämmer är det viktigt att kontrollera alla mått, även axelvidd och sådant mot antingen mönstrets angivna mått eller om inga såna finns på mönsterdelarna (glöm bara inte att de har rörelsevidd också). Har du större byst än C-kupa och vill sy något som sitter figursytt behöver du troligen göra bystvecket djupare. Det är ganska lätt att göra när man vet vad man gör, men svårt att beskriva - det bästa man kan göra är att låna en eller ett par böcker om klädsömnad på biblioteket, för de brukar ha kapitel om hur man ändrar mönster.



Sen är jag själv en stor anhängare av att göra provversioner i gamla lakan och liknande för att se hur det ser ut på. Så kan man prova in på det och få ett mönster som passar en.

2011-01-12 @ 10:08:32
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0