Halleluja!

Idag ringde min handläggare på försäkringskassan och meddelade att hon kommer att rekommendera att min ansökan om permanent sjukersättning avslås, eftersom hon , till skillnad från både min läkare och försäkringskassans egen läkare för två år sen som då ansåg att jag hade en permanent nedsättning på 25 %, inte anser att jag har en nedsatt arbetsförmåga. Och eftersom hon är handläggare på försäkringskassan kan hon allt om sjukdomar. Så jag antar att hon tror att hon är Jesus och har helat mig. Halleluja.

Kommentarer
Postat av: cruella

Det låter förskräckligt dumt. Kan hon med sina egna ord säga att du är frisk och kry och arbetsför när du har som ondast? Eller att det är sannolikt att du kommer att bli heltidsfrisk från en kronisk sjukdom?



Hoppas du orkar bråka emot.

2011-02-07 @ 17:29:56
URL: http://minkammare.blogspot.com/
Postat av: Evis

Sannolikt att jag blir frisk. Enligt henne finns inget som tyder på att jag har någon nedsatt arbetsförmåga. Vi har träffats sammanlagt trettio minuter.



Nu är det ju inte hon som fattar beslutet, men hon är föredragande och efter vad jag har förstått väger handläggarens ord tungt.



Det känns inte så meningsfullt att försöka kämpa på nu.

2011-02-07 @ 17:47:03
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Maritha

Men vad är det för hemsk människa? Hur kan hon sova gott om nätterna?

2011-02-07 @ 18:03:24
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Det är mycket märkligt att en medmänniska kan sätta sig så högt och utdela domar på det där viset, man skulle ju kunna tro att ett "ja" på din ansökan skulle dras på hennes lön eller något!

2011-02-07 @ 20:13:13
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Annaa M

Du sa någonstans att hon hängt upp sig på något i läkarintyget. Eller missuppfattade jag?



Har sett några artiklar senaste tiden där det i bisatser stått om otydliga läkarintyg.



När jag för flera år sedan gjorde några artiklar och kollade igenom ett antal fall som hamnat i kläm mellan a-kassa och försäkringskassa och inte fick ersättning från någotdera hittade man horribla historier, och ofta läkarutlåtande som pga sin utformning kunde misstolkas. Väldigt ofta uppseendeväckande taffligt skrivna. Minns något fall där läkaren bemödat sig och verklige beskrivit hur illa patienten mådde pga kvaddad högerarm, beskrev skadan och hur viktigt det var att den fick läka ut. Sen hade hon ändå svarat ja på frågan om det fanns någon typ av arbete han skulle kunna utföra! Hon försvarade sig sedan med att teoretiskt sett så kanske det fanns något jobb på arbetsmarknaden där han kunde göra ett lätt arbete med enbart vänsterhanden! (Han var högerhänt och industriarbetare.)Och verkade inte fatta att trots all sin välvilja så var det hon som stjälpt möjligheterna för honom. Så jag undrar om det ofta är så, att taffliga intyg från läkare utnyttjas av nitiska handläggare på försäkringskassan?

2011-02-08 @ 08:59:03
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Nästan säkert, jag vet en sak som min handläggare säkert har hakat upp sig på. Men eftersom jag har dels en utredning bekostad av försäkringskassan och ett utlåtande från försäkringsläkare om att jag har en permanent nedsättning med 25 % så kunde hon lätt ha struntat i en felsyftning i intyget.

2011-02-08 @ 09:06:04
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Ja, definitivt! Hennes uppfattning är alltså att du har blivit så mycket bättre sedan utredningen gjordes? Du borde ju då till överklagan se till att få det där syftningsfelet i läkarintyget korrigerat. Lätt att säga förstås. Skit att behöva hålla på med sånt. Och man undrar förstås hur dom mår, handläggarna på försäkringskassan. Är de onda människor som sover gott om nätterna?

2011-02-08 @ 09:22:39
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Eftersom inget beslut är taget än så är det inte överklagan utan yttrande som jag ska göra, men jag ska tala med kuratorn på reumatologen idag.

2011-02-08 @ 11:28:13
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0