Jag åker till Söderköping

Till helgen drar jag till Söderköping. Anledningen är Söderköpings Gästabud, ett medeltidsevenemang som inte varit på tidigare, men som av dem som åker på många sådana anses vara ett av de bästa och trevligaste.
Väl där ska jag hålla föredrag om samkönad sexualitet under medeltiden. Det är inte ett ämne som jag själv forskat om, utan jag bygger på andras forskning - men det är hemskt intressant och i mitt tycke ett angeläget ämne.

Bilden nedan är en tolvhundratalshandsskrift som visar hur djävlar får män att hångla med män och kvinnor med kvinnor. Observera att den ena mannen dessutom har tonsur och därmed är präst eller munk - aja baja!


Djävulens påverkan är förstås en vanlig "förklaring" till varför en del personer föredrar sitt eget kön, men de hade faktiskt andra förklaringar även på medeltiden.

Är man i trakten är platsen St. Laurentii Församlingshem och tiden klockan 13 på söndag.

Kommentarer
Postat av: donnasandra

Hoppas det var en givande och rolig helg!

2010-09-13 @ 13:54:48
URL: http://www.donnasandra.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0