En 40-talsklänning till

Sorg och bestörtning hanteras bäst genom kreativitet.

Så jag har börjat med inprovningen av mönstret till ännu en 1940-talsklänning. Livet kommer från samma mönster som den här klänningen, dvs Simplicity 3689 från 40-talet.
När jag gjorde den var det dock en hel del saker som inte funkade perfekt. Axlarna var, som jag säger i länken ovan, alldeles för vida och kjolen blev ungefär dubbelt  så vid som den borde varit; där kan jag nog dock ha gjort någon slags misstag inser jag i efterhand.

Även om jag fixade till axlarna ett år efter att jag gjort klänningen så är jag ingen anhängare av att behöva göra sådant, så jag bestämde mig för att göra en ny toile och ett nytt livmönster. Det här mönstret har inga bystveck utan formas med insnitt mot midjan och rynkning mot axeln, så de ändringar som jag behövde göra var att ta in axlarna rejält, lägga till någon centimeter i längd och sedan ta in livet en smula högst upp i sidorna vid ärmhålet.
Till kjolen kommer jag förmodligen att använda ett av mina vanliga kjolmönster istället.


Tyget, som är en tryckt bomull, köpte jag på Jofotex i Söderköping och det fick tyvärr en del fula blekta streck i tvätten, men förhoppningsvis kan jag dölja dem i den färdiga klänningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0