Dagens Entartete Kunst: Oskar Kokoschka

Med andledning av Sverigedemokraternas från 30-talets Tyskland importerade syn på kulturen tänkte jag lite då och då visa lite "degenererad konst" som jag gillar. Till exempel den här: Oskar Kokoschkas "Prag, Nostalgi", som var det första han målade efter att flydde från Tjeckoslovakien efter nazisternas ockupation.

Snodd från National Galleries of Scotland


Visst är den fin? Men det är klart, den genomsnittlige Sverigedemokraten kan väl inte se vad den föreställer och blir därför provocerad, så sån't ska vi nog inte ha.

Jag vill bara klargöra att det absolut inte är ett krav att gilla vare sig det här eller annan modern konst, man blir inte Sverigedemokrat, eller för den delen dummare för det, poängen är att konst kan ta många uttryck och att dne måste få göra den. Alla behöver inte gilla allt och en del saker kan man mycket väl bli provocerad av (fast man kanske börjar gilla det sen).

Själv gillar jag till exempel inte det mesta av konstmusiken från 1900-talet - ja, om vi ska vara ärliga är jag rätt tveksam till hela 1800-talet också, men det betyder inte att det är kasst eller degenererat. En del gillar barock, en del gillar Mahler, en del gillar storbandsjazz, en del gillar dansband och en del gillar techno. Det är bra så.

Kommentarer
Postat av: Älvan

Vilken tur, jag kan se vad den föreställer. OCH tycker att den är fin. Så då klarar jag mig :) (började dagen med att spela spelet "Nazist eller Sverigedemokrat": http://www.faktum.nu/web/sd_nazi.aspx)

2010-09-22 @ 08:25:12
URL: http://aelvan.wordpress.com
Postat av: Älvan

Men vad bra att jag läser HELA inlägget innan jag kommenterar.



Men om man gillar Elegant Machinery då? Det är förvisso inget politiskt band, men de består av en vänsterkille, en folkpartist - och en sverigedemokrat.

2010-09-22 @ 08:29:36
URL: http://aelvan.wordpress.com
Postat av: Sara

Älvan: När jag var på Arvika förra sommaren valde jag att inte gå på EM:s konsert. Det var med sorg, för jag tycker de är bra, men jag kunde bara inte med hedern i behåll. Jomshof är ju inte vilken sverigedemokrat som helst heller, utan sitter i partistyrelsen.

2010-09-22 @ 09:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0