Gamla tider

I detta klipp från Sydnytt kan man vid 7.15 först se mig släpas på marken av två poliser och sedan stå och skrika slagord. Det är i juni 1990, under en vecka när den dåvarande regeringen tog flera beslut med dåliga följder för miljön.

Jag var i Stockholm och demonstrerade i miljöfrågor, deltog i aktioner mot bostadsbristen och gick på alternativfestival på Gärdet och spelningar på 44:an. Den sommaren 1990 kan ha varit en av mina bästa. Den inleddes med SEED-konferensen i Bergen i maj, vilket var mitt första möte med den internationella miljörörelsen, som skulle komma att betyda mycket för mig, och avslutades med en höstresa norr om Trondheim för att protestera mot en Nato-övning. Däremellan jobbade jag på Konsum och var bland annat med och fixade med den svenska delen av den allra första EYFA Biketour (numera Ecotopia Biketour).



Den här bilden är från 1992, men jag har samma jacka som i klippet ovan. Jag har också kort hår som är på utväxt och ser helt koko ut i vinden. Men å andra sidan har Kalle Larsson fortfarande långt hår ;)

Apellmötet gällde aktioner mot trafiken i Göteborg, men banderollen var lite äldre än så och hade använts redan vid rättegångar mot trädkramarna i Bohuslän.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Tjusigt Evis, tjusigt!

2010-06-13 @ 13:10:28
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Hysteria

Vilken härlig blogg du har! Känns väldigt genuin och glad med en sådan vardag jag längtar efter, verkar det som (har ju inte läst så noga). Fortsätt så! :) Puss

2010-06-14 @ 08:49:57
URL: http://hemmafruhysteria.blogspot.com
Postat av: eventbyrå

Tack för att dela detta med oss. Jag har tyst njöt av upplevelsen avatt läsa din blogg hittills. Kanske någon klippa anteckningar längst ned skulle vara ett värdefullt tillägg att sammanfatta de lärdomar ...oavsett jag kommer att kontrollera tillbaka hit så fortsätt medförtjusande arbete, dina läsare uppskattar det ...

2011-04-25 @ 12:02:25
URL: http://oceangroup.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0