Eftermiddagens och kvällens sömnad

I eftermiddags började jag titta lite på mönsterdelar bak på gamla mönster (som jag inte har alltså, jag ser bara på hur formen ska se ut) och fixa till ett mönster till en liten kort, vändbar jacka av femtiotalstyp. Det ena tyget är samma borstade twill som i den här kjolen och de andra är samma tryckta bomull som i klänningen som jag har på min profilbild. Idén är att den ska kunna bäras till båda - jag ska också göra en matchande ärmlös blus i det cerisa tyget så fort jag får det; just nu är det hos min mamma som var snäll och åkte till Tygladan och köpte mer.

Ljuset i köket så här dags på kvällen är inte det bästa, men så här ser i alla fall den färdiga jackan ut:

Med uppvikta ärmar och den turkosa sidan ut:



Utan uppvik:



Och med den rosa sidan ut:



Mycket av inspirationen kommer från ett modreportage i ett nummer av Damernas Värld från 1951. Jag ska försöka hinna scanna av det imorgon och visa, annars kommer det snart i alla fall.

Den kommer också att vara fin till den turkosa solklänningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0