50-talets supermodell

Med anledning av en mycekt rimlig fråga som jag fick från Ullrikas nosar angående bilderna från ett moderreportage frpån 1951 som jag återgav nedan så tänkte jag att jag skulle visa lite bilder på 50-talets stora supermodell: Dovima. Ullrika undrade nämligen om inte modellen i reportaget (som bara gick under namnet Bettina - att vara modell och mannekäng var egentligen inget riktigt respektabelt yrke, vilket är orsaken till att Dovima arbetade under artistnamn) inte var ovanligt slank för att vara på den tiden, var de inte kurvigare då? Att kurvig inte har med tjockklek att göra har jag ju skrivit om förut, men hur var det med slankheten? När det ständigt trummas in att dagens modeller är så jättesmala så är det lätt att tro att modeller var någon slags genomsnittskvinnor förr.

Men så var det förstås inte, med undantag av ett decennium runt sekelskiftet 1900, då rejäla fruntimmer över trettio var idealet har slankhet, och vanligen ungdom, alltid varit vad som krävts av mannekänger och när det blev aktuellt fotomodeller. Dior valde när han visade det som blev känt som "The New Look" 1947 att använda sig av något kortare mannekänger än vad som annars var brukligt, för att ge ett rundare, kurvigare uttryck (och så stoppade han upp kläderna), men de var små 36or eller till och med 34or redan då. Och Dovima, som alltså var den ledande modellen på 50-talet, var både lång och mycket slank. Men till skillnad mot modellerna från ungefär 1965 och framåt (när Twiggy och ungdomsmodet slog igenom) var hon också kurvig, med rejäl skillnad mellan midja och höfter.







Filmstjärnor kunde däremot vara vad som dagens ungdomar skulle kalla "tjocka", som Marilyn Monroe och Sophia Loren som väl var 38or om jag inte minns fel.

Kommentarer
Postat av: Annika

Tror inte Marilyn var en 38:a, hon ska ju ha haft måtten 90-60-90 vilket är bra mycket mindre än jag, som bär just 38. Mitt midjemått är strax över 70, och då är jag ibland en liten 38:a. :)

2010-07-01 @ 18:32:31
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Det är ju skillnad på en butiks-38 nuförtiden och en riktig C38 (som man skapar symönster efter) ...



Häromdagen såg jag "How to marry a millionaire" med Marilyn Monroe, Betty Grable och Lauren Bacall. Alla snygga, alla med kurvor och former. Och alla var nog just 38:or.

2010-07-01 @ 19:55:06
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Lina

Hennes klänning är från schock tror jag bestämt :) Skall finnas att beställa på deras hemsida!

2010-07-01 @ 21:19:40
URL: http://linafie.blogg.se/
Postat av: lucke

Hello! Haft en bra kväll? :D

2010-07-01 @ 21:44:19
URL: http://modegrabben.blogg.se/
Postat av: Evis

Jag kollade upp hennes mått, som enligt de mer hängivna fansen varierade under hennes tid som modell/skådis mellan 91-61-87 och 96-58-91, vilket dels ger att hon hade rätt smala höfter i förhållande till sin byst, om än inte till sin midja. Och att hon i moderna storlekar faktiskt var en storlek 40 eller 42a över bysten, mindre än storlek 34 i midjan och en 34a över höfterna.

Jag skriver "moderna" storlekar, för även om jag tidigare har skrivit att skillnaderna egentligen inte så stora mellan moderna storlekar och 60-70 år gamla storleksstandarder, så gäller inte det just midjan, där ju Marilyn inte passar in.

Enligt en måttabell från 1950-talet så var Marilyn en 42a över bysten, en 36a i midjan och en 38a över höfterna.

Våra måttabeller har ökats mest i midjan och lite över höfterna jämfört med 1960-tal,50-tal och 30-tal. Jag har gjort en tabell som man kan se här:

http://omstil.blogg.se/2007/november/vart-tog-midjan-vagen.html

2010-07-01 @ 22:04:08
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: ullisar

vilket intressant inlägg! tack för utvecklande förklaring.



ps. jag har inte så stor erfarenhet av modereportage från 50-talet utan mest "vanliga" annonser och där är kvinnorna nog lite mer "normala" än vad modehusens mannekänger var. vilket väl är precis som idag :)

2010-07-05 @ 11:44:36
URL: http://ullrika.se
Postat av: Evis

Ullisar: Precis, då riktade man ju sig till "vanligt folk" på ett anant sätt - man kan ju delvis se detsamma idag om man jämför en Elloskatalog med catwalk-bilder.

2010-07-05 @ 12:09:03
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0