En utflykt till Vänersborg

Efter en bussresa till Trollhättan (tåget ersätts av buss pga spårbygge) som inkluderar icke mindre än åtta kräkningar, det lilla livet blir nämligen åksjuk på buss så åt vi mat hos min mor, följt av en utfärd till grannstaden Vänersborg. Nu hade Maja fått akupressurarmband med små plastpärlor som trycker på insidan av handleden och som ska hjälpa mot åksjuka. Jag må vara skeptisk ttill teorin, men jag meddela att det funkar i praktiken - vanligen kräks hon under en bilfärd mellan Johanneberg och Kortedala och vi har åkt mycket bli på både slingriga och raka vägar idag. Hon kräktes inte heller under gårdagens resa fram och tillbaka till Vänersborg. 
   Först åkte vi till Tygladan mellan Vargön och Vänersborg, mer om det i ett senare inlägg, och sedan rätt in i centrum för ett besök i dockmuseet. Detta ligger i en del av Vänersborg med rosor och gamla trähus:



Dockmuseet utanpå:


Dockmuseet inuti:





Museet hade en fin samling av dockor från 1800-talet och tidigt 1900-tal, samt en underbar butik med nya dockor i mycket välgjorda och historiskt korrekta därkter. Ägarinnan Birgitta Peterson både skulpterar dockor och stickar och syr kläder, även om hennes mamma också hjälper henne med det senare. Museet är i vilket fall värt ett besök om man är det minsta intresserad av dockor. Dessutom kan man köpa stycker ner till storlek 0.7 mm om man har sådana behov.

Kommentarer
Postat av: Malin

Stackars flicka! Men roligt att höra att akupressurbandet funkade - det gjorde det inte på mig. Men tuggummit funkade, fast då blir man helt bedövad i munnen...

2009-07-09 @ 07:14:34
URL: http://malinbloggen.blogspot.com
Postat av: Sassy

Dockmuseet lät roligt!

Vilken söt kjol Lillflickan hade, synd om henne som är så åksjuk bara.

2009-07-09 @ 08:49:09
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Banana

Intressant att höra att åkesjukenbandet fungerar, bra för er.

2009-07-09 @ 08:59:49
URL: http://annabanan.blogg.se/
Postat av: Att ha det gott

Stackars Maja

Jag var likadan när jag var liten

Kunde inte åka många meter förrän de måste stanna

Min pappa försökte få mig att tänka på annat genom att sjunga

2009-07-09 @ 10:13:50
URL: http://rubinen777.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0