Var vi blinda?

Idag fick jag hem lite skivor jag beställt från Ginza. En av dem var Judas Priests British Steel från 1980. Själv var jag bara tolv 1980 och ingen jag kände lyssande på heavy metal, så det var först 1983 som jag hörde den och fastnade för Judas Priest (fast jag älskade Iron Maiden mest). Det jag undrar nu är hur hela världen kan ha missat, ända till 1998 när han kom ut, att Rob Halford är gay. 80-talet var förvisso en tid när folk i allmänhet knappt hade hört talas om fetisch-scenen eller S&M och homosexualitet var något okänt och konstigt, men ändå? Och ända till 1998! Jag skyller själv på att ens kunskap om sexuella subkulturer är rätt liten när man är tonåring i en liten by på landet, pre-internet, och att jag sen slutade lyssna på Judas Priest och inte tänkte mer på dem.
Så här i efterhand känns det dock rätt tydligt.



Fantastiskt bra är den förresten skivan. Och Rob är jäkligt cool.
Att vi lever i ett samhäller där de flesta, i alla fall yngre, inte tycker att homosexualitet är något konstigt tycker jag förresten är det största framsteget jag upplevt under min livstid.


Just nu spelas: Judas Priest:  "Steeler" från British Steel


Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag blev förvånad att någon blev förvånad när han kom ut. Det kändes som världens mest offentliga hemlighet att han var homosexuell. Men det kanske bara var jag.

2009-02-04 @ 21:57:48
Postat av: Little Peaché

Sv: Det var ett mycket bra tips du kom med!



Hoppas du får en trevlig kväll!



kram på dig

2009-02-04 @ 22:37:03
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Inger

da dagens arbete (metalls medlemstidning), som kom idag, har en notis om detta ämne också.



/"Läder och nitar var coolt i mitten av 80-talet. Heavy metal. Att Rob Halfords scenkläder inspirerats av Tom of finland bilder på bikerkillar hade vi ingen aning om. Och ven trodde att ens allierade i kampen mot vuxengenerationen var homosexuell? Samtidigt som Rob Halford skrek ut Breaking the law smiddes planer. Hur skulle snuten luras nästa gång vi jagades på våra trimmade moppar?

Ett poppulärt skällsord var "bögjävel". Homosexualitet var långt ifrån accepterat bland 15-åringa som växt upp i den lilla norrländska orten.

Många fans måste ha satt folkölen i halsen, tappat vinkelslipen på foten eller göngat bulten åt felhåll av förvåning när Rob Halford 1998 kom ut som homosexuell. Men hade nyheten släppts 10-20 år tidigare hade nog reaktionerna varit ändå starkare. Mycket positivt har hänt när det gäller acceptans för olika sexuell läggning.

Judas Priest - som bildades i birmingham 1968 - hade sin storhetstid i början av 80-talet när plattan British steel med hits som Breaking the law och living after midnight släpptes. Redan i början av 90-talet lämnade Rob gruppen. Efter återföreningen för några årsedan har engelsmännen turnerat flitigt. i sommras besöktes Sweden Rock Festival och snart kommer "the metal gods" för ytterligare tre Sverigespelningar i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Appropå sin homosexualitet har Rob Halford sagt följande i en intervju med RFSL:

-Jag har vetat att jag är gay sedan tonåren. Fansen har bemött mig med stor respekt. Jag är stolt att bli kallad en av de främsta gay-metalsångarna

Marcus Johansson"/

2009-02-04 @ 23:20:25
Postat av: annabanan

Haha.

2009-02-05 @ 16:48:48
URL: http://annabanan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag kan ju tipsa om att spana in Judas Priest video till "Dont Go" på youtube...

2009-02-05 @ 18:56:16
Postat av: Natasha

http://www.youtube.com/watch?v=WRhZ5UX0-us

Här är länken.

2009-02-05 @ 19:01:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0