Första gången

Lista snodd från Annaa:

Första gången jag:

# Åt paprika.
Ingen aning, men jag vet att det ibland låg på smörgåsarna på dagis. Grön förstås, röd kände jag nog ingen som åt. Fyllda paprikor och sån't är ju typisk 70-talsmat, men jag tror att min mamma inte var så äventyrlig i matlagningen.

# Såg på teve.
Någon gång när jag var riktigt liten, redan vid tre års ålder hade jag min första "tv-förälskelse": Lennart Swahn som då ledde programmet där John Blund visades (ihop med karin Falck? eller är det något annat tidigt minne som rör till det?). Min nästa stora tv-förälskelse var Staffan Westerberg. Och jag älskar honom fortfarande.

# Var på skoldans.
Vi hade disko i klassrummet i trean. Bänkarna kärdes ihop längs sidorna och under dem gömde sig pojkarna, som inte ville dansa. Det är en av de stora förändringarna jag sett under min livstid hittills: små pojkar dansar och använder hårprodukter. Man kunde se det redan i slutet av 80-talet när jag gjorde min första praktik.
Första riktiga skoldansen var nog ett disko som vi gick på i åttan eller nian, ett "skutt", som det av någon anledning kalaldes. Jag var ful, tjock (vägde 58 kilo till nuvarande längd) och töntig och fick förstås inte dansa, men jag minns faktiskt inte att jag direkt tog vid mig av detta. Jag minns mer hur det såg ut på själva diskot: det hade blinkande golv i olika färger.

# Rökte
1987, på en fest i Främmestad hos min vän Ingers dåvarande pojkvän. Jag var inte imponerad.

# Lagade mat.
Jag tror inte att jag började förräne fter vi flyttade till Norra Björke, vilket innebär att det inte var innan jag var 11, 1979. Jag och min jämnåriga kusin gjorde dock ett ofta beskrivet försök i matlagningsbranschen när vi gick i trean: Vi skulle laga ris och läste på paketet att det skulle kokas i 18 minuter. Alltså satte vi vatten och ris på sexan och gick sen och tittade på bokmärken i ett annat rum i 18 minuter. När vi komut och förskräckta såg resultatet lyfte vi snabbt av kastrullen och satte den på ett kastrullunderlägg av indianpärlor. På det sättet fick min moster skrapa både insidan och utsidan på kastrullen.

# Använde en dator.
Min bor hade en Vic 20 med kasettband som man kunde spela spel på och det gjorde jag några gånger under 80-talet, men första gången jag verkligen använde en dator var på miljöförbundets kansli 1989. Första gången jag använde modem var 1993, också i Miljöförbundets tjänst.

# Fick stipendium.
400 kronor när jag slutade nian 1984. Det fanns ett stipendium i vår skola redan när man gick i sexan, men då var man tvungen att bo i Åsaka och det gjorde ju inte vi. Det grämde mig minns jag - inte för pengarna, utan för att jag tyckte att jag förtjänade det mest. Jag fick också en premiebok från naturskyddsföreningen i nian "för ett gott betyg i biologi och ett levande intresse för den svenska naturen"; detta tyder på att min biologilärare var synsk, för det intresset skulle inte utveckla sig än på ett par år då och i ärlighetens namn är jag mer intresserad av miljö- och samhällsfrågor i allmänhet än av den svenska naturen.

# Flög.
Jag började med en långresa: 1992, när vår klass på lärarhögskolan flög til Lahore i Pakistan och var där i två veckor och bland annat besökte slumskolor och kämpande fackföreningar som drev skolor bland tegelarbetarnas barn.
Flyger gör jag inte så ofta, jag tror att jag gjort 10 flygresor (tur och retur) allt som allt i mitt liv.

# Var kär.
Hela min uppväxt, fram till sexan eller så var jag kär i min två år äldre kusin. Det fanns förstås andra, men ingen som han.

# Fick barn.
1994. Tvillingar, på Sahlgrenskas förlossning som nu är nedlagd. Där fick jag stanna en vecka, eftersom barnen bara vägde två kilo styck, inhyst i ett rum som också fungerade som lager för avlagda möbler. Sängen stod mitt i rummet så jag kunde inte ha barnen i sängen på natten utan att de riskerade att ramla ner. Jag var såå tacksam när det var dags att åka hem så att jag kunde få lite hjälp med barnen av pappan och dessutom kunde amma sittande i dubbelsängen där man kunde lägga ifrån sig en bebis istället för långt ner i en djup fåtölj där enda sättet att komma loss var att lägga minst en bebis direkt på golvet.

Kommentarer
Postat av: anna

kasettbandspelaren kommer jag ihåg!

För att inte tala om vinylskivorna,jag har de flesta kvar!

Postat av: Annaa M

Åh, jag minns det där rummet på Sahlgrenska! Var det inte himla mörkt också?



Visste inte att dom hade lagt ned förlossningen där, hänger inte riktigt med, men det var nog bra. Minns det trånga rum som en annan kompis låg i något år senare. Ett litet enkelrum där det trängdes två nyförlösta med var sitt barn och dessutom en pappa som var där hela tiden! Tur i oturen att den andra pappan var hemma och tog hand om äldre syskon.

2008-11-20 @ 18:05:47
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du måste vara den enda människan i hela världen som gillade/gillar staffan Westerberg, jag får lust att gå och klippa sönder alla mina strumpor bara jag tänker på honnom... och kasta potatisarna.

2008-11-20 @ 19:56:32
Postat av: Anonym

Det där var jag som skrev om sockar och potatisar. Jag vet inte varför mitt namn inte syntes.



/Maritha

2008-11-20 @ 21:11:39
Postat av: ullrika

Åsaka? är det japanskt?



ps. jag gillar staffan?

2008-11-20 @ 21:29:25
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ullrika: Västgötskt - det finns massa Åsaka där, i det här fallet var det Väne Åsaka.

2008-11-20 @ 21:40:44
Postat av: kajsa

jag flög första gången när jag var 2 veckor gammal faktiskt. Om ens det? Men sen jobbar min pappa med flyg och vi är en familj som älskar att resa. Då blir det lätt så. Men nu planerar jag faktiskt en resa med tåg! Och inte vilket tåg som helst heller. Transsibiriska järnvägen ska få besök av mig har jag tänkt. Hela vägen. Ända till Kina! :D

2008-11-21 @ 13:13:31
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: Evis

Kajsa: Åh! Nu blir jag allt avundsjuk, det skulle jag också vilja göra.

2008-11-21 @ 13:30:47
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0