Som en fåne

I nian (tror jag) fck jag en freestyle av min pappa. Det var alltid pappa som köpte såna där nya, dyrare grejer till oss - han hade mer pengar och var förmodligen också mer intresserad. Nästan alla stadsbor i skolan hade såna redan då, men vi från landet hade inte så mycket grejer - att vara småbrukare, som många var i min klass, är inte så vidare lönsamt och jag tror också att det fanns en moralisk inställning till konsumtion av "onödiga" prylar.
   Men det var inte det jag skulle skriva om. Freestylen gick sönder någon gång i slutet av 80-talet, i alla fall innan jag flyttade hemfrån hösten -88. Sen dess har jag klarat mig alldeles utmärkt utan att lyssna på musik när jag inte varit hemma, utom att jag har saknat det ibland när jag jobbar - eftersom jag delar rum med tre andra kan jag inte spela musik på datorn. Jag har förvisso talat om att skaffa en mp3-spelare att ha när jag är ute och reser, men tummen har suttit hårt fast och jag har inte riktigt tyckt att jag behöver en.
   Nu när jag fyllde 40 fick jag en av min man (nej, det var inte den enda presenten) och det är som en revolution - när jag gick till jobbet igår, i gråvädret med ett lätt duggregn, spelade bröderna Reid "Coast to coast" för mig och allting var plötsligt helt magiskt. Utåt sett syns dock bara två skillnader: att jag går i snabbare takt, eftersom jag rör mig till musiken, och, om jag skulle glömma mig, min mun som sjunger med lite tyst. Jag håller dock koll på det senare, för man vill ju inte se ut som en fåne; som de där som går och pratar rätt ut i luften med sin handsfree mobil.


Just nu spelas: Weezer: "No One Else" från Weezer (Blue album)

  

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Tänk bara på att det där "lite tyst" är svårbedömt när man har på sig lurarna. Innan du får ryktet som hon som går på Eklandagatan och skrålar.

2008-12-04 @ 10:43:10
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Maritha

Välkommen till zombigenerationen. Det var vad min lärare på gymnasiet kallade oss som alltid gick med hörlurar i öronen :)

2008-12-04 @ 10:52:02
Postat av: Evis

Anna: Därför sjunger jag inte alls.

2008-12-04 @ 10:59:03
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Ullah

Annars kan du ju slå dig ihop med den där tjejen som brukar vandra nerför nämnda gata och prata högt för sig själv. Du kanske har sett henne.

2008-12-04 @ 11:06:55
URL: http://guld.blogsome.com
Postat av: Evis

Ullah: Oh ja, många gånger.

2008-12-04 @ 11:22:53
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Inger

det går att plugga in hörlurar i datorn och spela musik.

2008-12-04 @ 18:53:07
Postat av: Inger

men nu har du ju en mp3 spelare ;-)

2008-12-04 @ 18:54:36
Postat av: Ingela

Musik är bra att ha med sig på promenader :)

Jag har en massa ljudböcker också i min mobil. Stimulerande när man ska göra tråkiga saker som stå i kö, städa eller handla mat.



rodnar jag har ett bluetoothheadset till min mobil som täcks av håret så det har hänt mer än en gång att folk tittat lite snett när jag går och pratar, ja...

2008-12-05 @ 13:10:30
URL: http://ingelasmobil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0