Klimatmat

Eller i alla fall klimatsmart mat. I sann modebloggsanda presenterar jag här vad jag just åt till middag: Linsbiffar och kokta korngryn - allt ekologiskt, och den varan som transporterats längst är de gröna linserna som tyvärr kommer från Turkiet, det odlas vad jag vet inga gröna linser i Sverige. Korngrynen är från Flakeberg, max tio mil härifrån och morötterna är västsvenska, liksom grahamsmjölet. Löken är i alla fall svensk, men mer vet jag inte. Allra viktigast ur klimatsynvinkel är väl dock hur mycket mindre växthusgaser som blir resultatet när man producerar vegetabiliskt protein kontra animaliskt.



Nu är jag inte alls sådär präktig jämnt, men vi handlar en del ekologiskt och har i princip slutat använda ris, utom italienskt torrodlat. Orsaken till linsbiffarna var att jag igår drabbades av sådana där "cravings" som det ofta talar om i modebloggar. Då är det vanligen för dyra väskor, men jag drabbas faktiskt oftare av oemotåndligt sug efter speciell mat än efter kläder - i förrgår var det kokkorv, helst grynkorv, och igår alltså linsbiffar.
Efter inte bara en, utan två sådana här portioner rätt stabbig mat kom jag faktiskt rätt nära den där numera berömda matkoman som Elin Kling får efter två mackor. Jag hade nog kunnat äta en portion till, men eftersom jag dels är lite större än vad som är riktigt bra, dels faktiskt var mätt så lät jag bli. Det är dock troligt att en eller annan linsbiff kommer att slinka ned under kvällen.

Kommentarer
Postat av: mallis

haha jaa det förstår jag att du fick!

Ser gott ut.

2008-12-14 @ 19:19:54
URL: http://malliss.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Hm, jag skulle nog behövt lite färg till för att riktigt trivas. Men det är lite problem om man vill vara riktigt klimatsmart.

2008-12-14 @ 21:28:55
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Evis

Morötter är orange :)

2008-12-14 @ 21:58:01
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Evis; dessvärre äter jag icke morötter, särskilt inte kokta, bläh... Och det hjälper inte att sticka gaffeln framför ansiktet på mig och säga "nam nam nam" som min svärmor gjorde!

2008-12-15 @ 07:17:24
Postat av: frktjatlund

Ja, det ser lite enfärgat ut. Fram med rödbetorna! Det är något som jag kan få sug efter.

2008-12-15 @ 14:32:21
URL: http://frktjatlund.blogg.se/
Postat av: Maritha

Jadu Annaa, hade någon stuckit en gaffel med en kokt morot på under min näsa och sagt "nam nam nam" så hade jag nog vänligt upplyst om att det finns andra kroppsöppningar än min mun där den moroten skulle passa bättre.

2008-12-15 @ 16:48:22
Postat av: anna

jag brukar köpa ekologiska grönsaker och ägg!

och försöker köpa närproducerat så gott det går.

Postat av: ullrika

ursäkta min okunskap och nyfikenhet: finns det fler anledningar än långa transporter som gör att ris inte är att föredra? dåliga arbetsvillkor?

2008-12-17 @ 00:16:58
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Evis

Våtodling av ris producerar stora mängder metan, som ju är en mycket kraftig växthusgas.

2008-12-17 @ 07:06:28
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0