Vår historia

Jag lyssnade just på låten "James Larkin"  med the Dubliners (Jag är frotfarande hårt inne på the Dubliners efter beskedet om Ronnie Drews död) James Larkin var en viktig person i den irländska arbetarrörelsens tidiga historia och även om jag själv inte har någon som helst anknytning till Irland så är historien om arbetarrörelsens pionjärer likartad över hela västvärlden. Till skilland mot Irland var inte Sverige styrt av en främmande makt, men det hindrade ju inte den svenska militären, och därmed i sista änden den svenska regeringen, från att mörda fem demonstrerande arbetare 1931.

Det här är inte länge sen och som den första klassklättraren i min släkt är det definitivt en del av min historia; historien om den svenska arbetarrörelsen. Jag är stolt över vad våra föregångare åstadkom och jag är stolt över att min man är fackombud på sin arbetsplats (jag kan ärligt säga att jag nog aldrig hade kunnat tänka mig att ha ett förhållande med någon som inte var med i facket om han hade ett jobb).

Musik är bra på det sättet, i alla fall bra musik, den får en att tänka på saker.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Undrar om det inte finns en cd med Luke Kelly där han bara sjunger politiska sånger. Alltså bara Luke, inte Dubliners. Ska kolla nästa gång i Dublin. Jag hade en LP med moderna kampsånger från norr, den ska jag också kolla efter i Sinn Feins-butik. Den butiken tror jag du skulle gilla, den är lite osannolik!

2008-08-21 @ 18:43:18
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Evis

Låter jätteintressant.

2008-08-21 @ 19:26:23
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0