Bättre

Nu kommer jag troligen reta upp folk. Om nu några killar i min ålder läser min blogg förstås. Annaa säger att man brukar reta upp grabbar i fyrtio-femtioårsåldern om man petar på the Pogues.
Precis som väldigt många i min generation gillar jag the Pogues (maken, som inte bodde i en liten håla, har till och med sett dem live på 80-talet). De var mitt första möte med irländsk folkmusik och deras punkiga folkrock är faktiskt väldigt bra. Men de är inte bäst. - och det står jag för.
Några år efter the Pogues började lyssna lite mer på The Dubliners (och även en del andra grupper), men man kan väl inte säga att jag var ett fan på något sätt, det var inte en fas i mitt liv när musik var speciellt viktigt över huvudtaget. Men så köpte jag den utmärkta CDn "The best of the Pogues" och insåg att utan att jag hade märkt det hade något hänt i min musikaliska uppfattning: När jag lyssnade på den här låten, insåg jag att Pogues må vara bra, men Shane McGowan är ingenting jämfört med Ronnie Drew.




Just när sångarna kontrasteras mot varandra framgår ju skillnaden väldigt tydligt.

Det är på de gamla klassikerna alltså som jag tycker det; däremot har the Pogues gjort en del jättebra låtar. Som Streets of sorrow/Brimingham Six från den rent fantastiska plattan If I should fall from grace with God.




Tyvärr är Shane garanterat skitfull, så vill man höra hur den låter på riktigt får man skaffa låten eller skivan, och det bör man nog faktiskt göra ändå - så bra är den.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Jo, det är ju ett märkligt fenomen The Pogues och då framförallt Shane McGowan. För många var de ju första kontakten med den irländska musiken och det gjorde att även låtar som hade helt andra upphovsmän tillskrevs Shane. Mest kända exemplet är ju Dirty old town där t o m Shane "råkar" stå som upphovsman på minst en skiva trots att hans version är en av åtskilliga covers av Ewan McColls låt. Jag har faktiskt en originalinspelning med EMC från 50-talet i min ägo så det är inget att diskutera - det finns de som försökt! Man ifrågasätter ju inte en gud.



Sen har ju Shane som du säger gjort ett antal egna låtar som är fantastiska, t ex Fairy Tale of New York. Men vill man ha de traditionella irländska musiken så ska man nog lyssna på t ex Dubliners. Både Ronnie Drew och Luke Kelly var ju betydligt bättre sångare än Shane!

2008-08-31 @ 13:55:15
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Lena

the pogues.. jo, jag gillar dem, men jag brukar ocksá fá huvudvärk av dem. en av mina favoriter när det gäller irländsk musik i ny tolkning är tyska bandet Fiddler's Green. under de senaste áren har de förändrats rätt mkt, men framförallt under 90talet coh början av 2000talet spelade de in en massa bra.

här finns länkar till 2 video (som är inte sá bra, men musiken är det =) pá youtube:



http://www.youtube.com/watch?v=GFwjp3GfEGM&feature=related



http://www.youtube.com/watch?v=hoaMsKq9o-g&feature=related

2008-09-01 @ 00:44:23
URL: http://froekenlila.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0