Skriver alla du känner böcker?

Mina stora barn ska jobba med miljö och hållbarhet i skolan nu. Eftersom jag är en sån mamma som alltid har en bok att plocka fram när något ska göras tog jag Annaas utmärkta lilla bok Hållbare Svensson ut bokhyllan och räckte till dem. Den är lättläst och ger konkreta exempel på hur vanliga människor och vanliga hushåll kan leva mer miljömässigt hållbart; borde vara utmärkt till skolarbeten i högstadiet.  Äldsta dottern (med tjugo minuter) granskar framsidan och säger sen "Skriver alla du känner böcker?"
Jag inser där och då att även om en hel del av mina vänner aldrig skrivit en bok har säkert hälften gjort det, och hur onormalt det är, om man ser till hela befolkningen. Jag inser också att en orsak till att jag inte tänker på det så är att på nå't sätt räknar jag inte att skriva avhandlingar som att skriva böcker; man blir väl inte författare för att man skriver en avhandling? Det är först om jag får skrivit en bok till som jag skulle känna mig som "en som skriver böcker". Fast fortfarande inte författare; jag är forskare.
Men väldigt många jag känner skriver böcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0