Ellos höstrea - vad du inte bör köpa

Nå, jag blev uppmanad att inte bara ge tips från Ellos rea, utan även peka ut vad jag verkligen tycker att man ska undvika och här kommer ett urval. Här finns både specifika saker och mer generella; och orsaken till att jag avråder från köp kan vara olika: att det är hopplöst ute, att det är taskig kvalitet och passform, eller bara att jag rent personligen tycker att det är fult. Jag ska motivera mina val.

image77
  • T-shirts med "tuffa" tryck. Och det säger jag inte bara för att t-shirts med tryckt text av de flesta "experter" ansågs ha haft sin peak redan i somras, utan av flera skäl: Jag är generellt sett motståndare till nonsenstryck på tröjor, ska det stå något ska det betyda något; men framför allt: Man kan inte köpa t-shirts med texten "I wanna be punk rock - Joelle!" Man kan bara inte! Det finns inget töntigare än t-shirts med "rock-" eller "punk-"tryck från Ellos. Det skulle möjligen vara sådana från KappAhl. (Ja, det finns. Köp dem aldrig!)

  • Stickade tunikor och klänningar i akryl. Jag tror att de kommer att tappa formen, stickade klänningar gör gärna det. Och akryl blir noppigt jättefort. En av dem är tvärrandig, tänk på hur fint ränderna kommer förvridas där det går ut och in på en kropp.

  • Stickad kavaj i bomull/ull/polyamid? De måste skämta! Tänk på hur dess tyngd får den att förlora all form den en gång hade. Och den ser inte så här snygg ut på modellen ens. Dessutom måste den på grund av ullen tvättas på 30 grader, något som inte är i närheten av vad bomull behöver för att bli rent.

  • Mycket kort, tjock stickad tröja i akryl med skinnlappar på ärmarna - behöver inte kommenteras. Kan funka om du har mycket kort överkropp.

  • Jag vet inte riktig vad man har kortärmade stickade tjocktröjor till, blir det inte kallt om armarna?


  • Mönstrad klänning i polyesterchiffong. Min mormor hade kunnat ha det på 70-talet. Din med. Det spelar ingen roll hur det ser ut på modellen, ser du inte ut som hon kommer du se ut som din mormor.

  • Kavaj med kort ärm - se ovan om stickade tröjor.

Nu fick inte fler grejer plats i collaget, men det finns fler saker att hämta; kanske Annaa hittar något.

Allmänna råd är att undvika akryl samt bh-ar på postorder.


/Eva


Kommentarer
Postat av: Blåva Anna

Jag har alltid tänkt mig kavaj med kort ärm som ett sommarplagg att ha på jobbet. Något att ha över sina linnen när det är varmt, men man ändå måste se välklädd ut. Fast på vintern vill man väl rimligen ha en långämard kavaj, om någon.

2007-11-24 @ 20:04:42
Postat av: Evis

Ja, vad egentligen undrar över är varför det finns så mycket nytt kortärmat i butikerna nu.

2007-11-24 @ 20:08:56
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0