När man är besatt av passform

När man är besatt av passform och har en kropp med mycket kurvor så är konfektion inte ens vän. Inte ens när man handlar från företag vars ideal är mycket långt från den formlösa hässjestör som annars är idealet för de flesta klädskapare kan man räkna med mer än B-, möjligen C-kupa som utgångspunkt för kläderna. Den här gången var det Bettie Page Clothing och jag är egentligen mycket nöjd med både kontakt, leverans och kvalitet. Och jag förväntar mig heller inte att de ska göra kläder för folk med F/G-kupa, inte som sin standard.

Följaktligen passade klänningen rent måttmässigt överallt, men för lite av utrymmet i brösthöjd var anpassat just för en stor byst.
Som man kan se på den här bilden så är bystvecket för litet och bysten "stjäl material" från ärmhålet, inte för att övervidden i plagget är för liten, utan för att det inte är tillräckligt format över bysten.


Ärmarna var också för långa och hade för spetsig ärmkulle för min smak; jag gillar nämligen att kunna lyfta armen utan att hela klänningen följer med. Dessutom var axlarna för breda - inte för storleksstandarden utan för mig.

Jag lade ett extra bystveck upp mot ärmhålet, att förstora det existerande hade gjort sidsömmen väldigt kort och svår att få ihop med bakstycket. Jag tog också in bakstycket i sidan och kapade som sagt lite av bredden på axlarna.


Nu kan jag röra armarna utan att det drar i ärmhålet och klänningslivet är format efter bysten. Egentligen skulle jag kunna ta in insnitten som går neråt också, men då måste jag peta upp mer foder och det vill jag inte utan nöjer mig med skärp.

Kommentarer
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Snyggt! Jag orkar aldrig ändra köpta kläder.

2011-11-04 @ 19:53:03
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Sanna

Oh det är ett gissel med dålig passform på kläder. För att det tillför inget till att smickra ens vackra kurvor när kläderna blir fel i passform och proportion..

Jag ändrar det jag orkar, men det medför att jag har en växande ändrings hög.Jag har alltid problem med övervidd och längden på överdelen eftersom jag är så "kort i midjan" jag är kort allt som allt så jag får oftast lägga upp klänningar kjolar och byxor. Ibland känner jag mig som att jag blivit påtvingad mitt sömmerske intresse.

Ang Bettie Page- Jag har fått ändra några saker på ett par av klänningarna jag köpt av samma märke, men för mig är det normalt att saker inte passar. Men man tycker ju ändå att ett pinup-märke med så många timglasformade modeller som visar deras plagg, kanske skulle kunna göra två olika övervidds/ längd relaterade modeller typ petite eller regular. Eller varför inte ange ungefärlig cupsize i inforutan... Själva poängen med att ha en figurnära passform är ju just att den måste sitta perfekt. Och vi är ju inte alla stöpta i samma form.

Bra gjort att du ändrade iallafall! Och den där söta röda hatten passar utmärkt till. Det blir som en liten uniform! ;)



Personligen tycker jag din klänning kunde sitta åt lite mer i ärmarna och de är som du säger lite för långa. Men det beror ju på hur tyget är man måste ju kunna röra sig.

2011-11-10 @ 12:06:29
URL: http://www.onedreamycloset.se/
Postat av: Evis

Det är helt oelastiskt tyg så jag behöver rörelsevidd, sen tycker jag inte att det är snyggt när ärmar sitter åt i stela tyger.

Ett annat problem som jag har med konfektion är att jag har smala handleder, minst tre centimeter mindre i omkrets än vad som är standard uppenbarligen, i alla fall att döma av manschetterna.

2011-11-11 @ 12:59:59
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0