Jag gör saker, är med i en ny bok till exempel

Bara inte bloggar. Och det hänger liksom ihop. Jag har precis börjat jobba 75 % igen efter att jag fick Graves sjukdom och det blir inte så mycket energi över när jag jobbat, jag har knappt sytt ens.

Men jobbet är samtidigt ganska roligt just nu. Jag skriver på en artikel till en antologi om kläd/textilhistoria som jag och några till ska ge ut. Den handlar om svenska överflödsförordningar från medeltid till 1800-talets början och om de föreställningar om genus och klass man hittar i dem.

Dessutom var jag på Landsarkivet i tisdags för att få lite koll på vad man kan hitta i bouppteckningar från perioderna innan lagen om bouppteckning kom på 1730-talet. Och det fanns ju massor. Jag har förstås ingen som helst möjlighet att gå igenom allt, men tänkte välja ut några år och sen sätta mig med ett stort rutsystem med olika typer av kläder i och sen gå igenom och kryssa i. Fast det får nog bli efter att artikeln är färdig. Eller som något roligt att göra när skrivinspirationen sinar lite.

Och så gör jag radio som vanligt, nästa gång den 7/12. 21.40-24.00 i P4.

Slutligen har äntligen en bok som jag medverkar i blivit färdig: Förmodern globalitet. Essäer om rörelse, möten och fjärran ting under 10 000 år

 

Min artikel heter "Mode från Kaukasus eller från Paris? Kläder som politiska och kulturella uttryck" och handlar om dräktförändringar vid övergången från vikignatid till medeltid.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Ser man på, skönt att slippa se den där röda trådrullen varje gång man kollade bloggen! Hoppas nu det funkar för dig att jobba 75 procent. Du verkar ju i alla fall ha kul arbetsuppgiter!

2011-11-17 @ 22:44:14
URL: http://annaama.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0