En blusorgie. Och en nedtagning på jorden.

Jaha - just som jag satt här och kände mig lite självgod för att jag syr nästan alla mina kläder själv och därmed, även om jag konsumerar onödigt mycket av jordens resurser, i alla fall inte gynnar utnyttjandet av barn-, slav- och rent allmänt för jävligt behandlade textilarbetare i fattiga länder, så hittade jag inte mindre än tre blusar som jag ville ha i en reakatalog från Haléns. För 59 kronor styck.
Skjortblusar med en dubbel krage av en modell som jag drömt om att göra ett tag. Men det är klart att det är enklare att köpa än att konstruera nya mönster. Så så klart köpte jag dem.

Sen var det den här, som jag blev inspirerad att köpa efter att jag suttit och tänkt på en idé jag har om en sak som jag vill undersöka: folkloristiska influenser i 1940-talets mode i olika länder.


Kommentarer
Postat av: Anna | Mormor hade stil

Jag är också väldigt intresserad av de folkloristiska influenserna i 40-talsmodet. När jag var i Mexiko för något år sedan köpte jag lite mer autentiska blusar för just detta ändamål men jag har ingen kjol jag tycker passar riktigt till ... ännu.

2011-05-18 @ 22:20:25
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Annaa M

Och nu till något helt annat: ordet folklore. När jag läste etnologi på 70-talet var det absolut förbjudet att använda ordet folklore om något annat än den muntliga/episka traditionen, alltså sånt som förts vidare via olika typer av berättelser. Vi lärde oss att stöna högt och drygt över just uttryck som folkloristiskt mode. Det var en omöjlighet eftersom man inte gärna berättar mode. Moderna ordböcker översätter folklore med "folkliga traditioner" men har kvar sagor och dikter som underavdelning. Vet du Evis när man övergav den gamla betydelsen och gav folkloristiken en bredare betydelse?

2011-05-19 @ 00:52:43
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Bra fråga. Jag ska ta upp det med etnologerna när jag träffar dem. Däremot så vet jag att folklore och folklorism, som ju var det som jag pratade om, inte är samma sak. Folklore anses stå för de "äkta" folkliga traditionerna och "folklorism" för nya sådana, antingen influerade av gamla traditioner, återuppväckta sådana eller helt nya som försöker knyta an till gammalt.

2011-05-19 @ 11:19:22
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0