Mina klänningsmönster och klänningstips

Kristina, från bloggen Dahling, it's vintagy ställde en fråga om min röda klänning i förra inlägget och om mönster och jag tyckte att det var bättre att svara här, än i världens längsta kommentar.

Kristina:
"Omlottklänningar is the shit! Och stråveck likaså!! 
Är det en egen skapelse eller har du ett mönster att tipsa om? Jag älskar enkla bomullsklänningar. När det kommer till fest så tar jag på mig ngt "riktigt" vintage. Men att hitta enkla bomullsklänningar i repro värden eller second hand. Det är svårt. Det blev väl mattrasor av dem, kan jag tro. Så om någon kan tipsa om 30-40 tals stuk på repro klänningar, teadress, daydress etc som INTE har rockabilly aktiga körsbär el dylikt på sig. TIPSA mig!"

Sömnad
Jag har gjort mönstret till framstycket (och kjolen själv), utifrån bilder på mönsterdelar till 40-talsklänningar som jag hittat på Vintage sewing patterns wiki.  Kjolen är frihand, men det är ju inte så svårt, bakstycket har jag tagit från en gammal klänning, men det är också mest någon slags standardmodell som passar mig och ärmarna kommer från bilder på mönsterdelar ett annat 40-talsmönster (det mönstret har jag, men just ärmen saknades). Men detta är ju alldeles säkert inte det lättaste sättet att fixa ett mönster på och kräver rätt mycket erfarenhet av sömnad och mönsterkonstruktion. Jag gör så dels för att det är billigare, dels för att jag tycker att det är roligt, dels för att jag har en väldigt konstigt formad kropp. Jag behöver helt enkelt göra om kommersiella mönster såpass mycket att det nästan alltid är lättare att utgå från ett mönster som jag gjort som passar mig.

Men att göra mönster är som sagt ganska svårt och om man är mer normalt skapt, vilket faktiskt de allra flesta är så är det lättare att börja med ett köpt mönster. Man bör dock också se till att ha en bra sömnadshandbok där det står hur man provar in mönster för att anpassa t ex för smala axlar, för stor byst eller för lång överkropp, som ju är mina problem, men som kan ersättas med t ex för sluttande axlar, för kort liv och för mycket svank för mönstret. Allt det där kan en bra bok om sömnad hjälpa en med även om det behövs övning och provmodeller innan det blir riktigt bra. Jag gör alltid provar, sk toiler av mina livmönster, i gamla lakan eller liknande.

En sak som kan hjälpa när man ska leta mönster är att vet aatt det inte behöver vara autentiska 40- eller 50-talsmönster, som ju kan vara svåra att få tag i, sköra och dyra, utan att det ofta finns 70- och 80-talsmönster som man kan anpassa efter 40-50-talets estetik. Min blå och rosa klänning är t ex gjord efter ett omgjort mönster från 70-talet. Under det senare 70-talet var mycket mode inspirerat av 40-talet och på 80-talet var 50-talet en stor influens, så där kan man hitta billigare mönster som man kan utgå ifrån. Omlottklänningar blev väldigt stora på 70-talet, dels tack vare Donna Karan som hade den i sina kollektioner avsedda för kvinnan i karriären och förstås, som Mylla påpekade, Diane von Furstenberg, som för många är synonym med omlottklänningar. Sen har ju också både Vouge och Simplicity gjort nysläpp av en del av sina gamla mönster de senaste åren.

Klänningstips
Eftersom jag syr mina klänningar och inte köper dem så har jag inte testat någon av de här försäljarna, men de har gott rykte och snygga kläder. Typiskt är de också i det dyrare prissegementet, men man kan å andra sidan få dem anpassade efter sina egna mått.
Able Grable
Big Beautiful Barbara Brown

De här gör inte individuella anpassningar, men har gott rykte:
Heyday

Kommentarer
Postat av: /Mylla

förlåt men berodde inte omlottklänningens storhets tid på Diane von Furstenberg? Hon är väl än idag drottningen av omlott? (och det var ungefär alla mina kunskaper inom mode)

2011-02-13 @ 13:19:15
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Evis

Jag tänkte på Donna Karans kollekttioner för kvinnan i karriären där den alltid ingick, men du har helt rät tom Furstenberg.

2011-02-13 @ 15:39:41
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Kristina

Big Barbara Brown brukar jag regelbundet kika in hos och en vacker dag köper jag väl något också! Able Grable var lite för mycket"fint" och glansig satäng, men den gröna klänningen på Fleur ...fiiin.

Heyday har ju en del... särskilt de söta blusarna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0