En sextiotalsklänning fast idag


Jag förstår mycket väl varför Annaa blir lite nostalgisk när hon ser den här klänningen, framför allt den beiga klänningen och den i spets signalerar verkligen 60-tal. Kragen, de typiska långa,  lågt satta bystvecken. Den blommiga ser mer modern ut efter som den vidgar sig lite vid knäet.

Och som Annaa säger så är det en väldigt "förlåtande" modell som passar nästan alla figurer. Dock tycker jag att om man har min typ av figur, med stor byst och relativt stor skillnad mellan byst, midja och höfter har den en tendens att få en att se tjockare ut än vad man är. De flesta exempel som jag har både sett och provat har nämligen en smalare kjol än så här vid fållen, som en slags pennkjolsvariant av klänning, och har man då stor byst så blir hela figuren "top heavy" och när den dessutom inte går in speciellt mycket i midjan ser man ut att vara ganska jämntjock. För en figur med mindre byst eller som faktiskt är mer jämntjock passar den mycket bättre. Sen tycker jag att det är svårt att få de där långa bystvecken från midjan att bli tillräckligt djupa för en stor byst, men det går säkert om man är bättre på mönsteranpassning.

Men det är ju så, att vad man tycker är snyggt i alla fall i viss mån beror på hur det passar till den egna kroppen, det är t ex därför jag inte kan stämma in i hyllningskören för Coco Chanel (och att hon var nazikollaboratör då): hon gjorde nämligen kläder för kvinnor nästan utan byst och höfter, så som hon själv såg ut. Och jag kan beundra hennes stilkänsla och marknadsföringsförmåga, men jag vägrar säga att hon var den enda som "gjorde kläder för riktiga kvinnor".  Fast nu hamnade jag visst i något som jag brukar gå igång på.

Kommentarer
Postat av: Sandra Skoog

Hej, i en kommentar http://annaama.wordpress.com/2009/01/31/ylle-ar-oslagbart/#comment-181 skriver du att du använder lakan från ull. Var har du fått tag på dem? Jag har letat och letat utan att hitta något...

Postat av: Evis

Jag har sytt dem själv av tunt ylle från Saxylle och Kilsunds fabriksförsäljning i Borås(man kan köpa ylle även på postorder om man ringer dem, info här: http://www.saxylle.se/4.html), vi använder dem dock bara när vi campar, vi har inte den sortens problem med fukt i lägenheten som vi har i tältet.

2011-02-04 @ 05:56:28
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Ja, som sagtk nostalgisk blir jag. Min mamma hade både med skorstenskrage och utan och hon hade två olika i spets, en grön och en blå. Möjligtvis var någon av dem ärmlös, men det fanns flera andra i kortämrmsmodellen. Och det fanns varianter som var lite rakare och de som var mer utsvängda.



Och det stämmer, följde inte klänningen kroppens linjer tillräckligt väl så uppstod lätt en viss burkighet, större risk ju kortare klänning. Men modern hade en bra hemsömmerska, så klänningarna satt snyggt överallt, trots att hon hade relativt stor byst och smala höfter. Som vi sagt förut så blir ju inte en bred midja smalare av att man markerar den, det syns bara ännu mer att det är en bred midja.



Näpp, jag ska inte beställa mönstret!

2011-02-04 @ 08:09:50
URL: http://annaama.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0