Slippa tårar

I avdelningen ännu ett hushållstips som förmodligen är av begränsad nytta för de flesta läsare, men som funkar och troligen inte är allmänt känt har vi nu kommit till ett som jag har lärt mig av min mor och mormor: När man gör korv hemma (redan där går vi utanför de flestas vardagserfarenheter misstänker jag) och använder ett recept med lök i så är det inget vidare för ögonen när man står där och mal rå lök i köttkvarnen på sin hushållsassistent*. Om man då tar en bit knäckebröd i munnen (så att det sticker ut) så rinner det inte i ögonen. Om det beror på att knäckebrödet fungerar som en skärm mot svavelångorna från löken eller om det absorberar desamma vet jag inte, men det funkar. Att köra lite knäckebröd igenom sist gör också så att man får bort löken ur hushållsassistenten innan man ska ge sig på nästa steg: att sätta på korvhornet och börja fylla fjälstren.

Nu är detta som sagt kanske inte något som folk i allmänhet ägnar sig åt, men jag har faktiskt läst i DN att det är den senaste trenden att göra sin egen korv. Då naturligtvis som ett exklusivt hobbyprojekt och inte som i min mormors och morfars och min mors hushåll en naturlig del av mathållningen eftersom morfar hade grisar.

Om man inte vill göra sin egen värmlandskorv, eller för den delen grynkorv har COOP utmärkta av båda och de finns året om, inte bara till jul. De är dock inte fullt så gråa som hemgjorda. Tillagas som kokt fläskött brukar: med salt, lagerblad, svart- eller vitpepparkorn och ett par kryddpepparkorn.

OBS! Kokkorv är väldigt känslig mat, ställ in den i kylen så fort du kommer hem.
* Vi gjorde vanligen Värmlandskorv, som innehåller fläskkött, potatis och lök.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Jag tror du kommer att få se detta i bild framöver. Funderar på att skriva om hela husmorstrenden i mitt nästa kåseri. Min illustratör skulle aldrig kunna motstå frestelsen att avbila just knäckebrödsmomentet.

2011-04-04 @ 17:42:25
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Underbart! Jag kan posera framför kameran som inspiration om han vill. Dock orkar jag inte ta fram hushållsassistenten och sätta på köttkvarnen.

2011-04-04 @ 17:58:03
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa

Tror inte det behövs. Lars Ruben har alltid så bra egna föreställningar om hur allting ser ut.

2011-04-04 @ 18:59:10
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Annaa M

Det gjordes för resten korv hemma hos oss också nån gång. Inte för att min mor tillfälligt svämmande över i husmorsstolthet utan för att familjen tillförts kunskaper i form av systerns nye pojkvän, charkuteriearbetaren. Han kan bara varit 19 när han och modern stod där vid köksbordet och korvade tillsammans. Tror dock bara det blev en gång. Jäklar vad synd att jag inte kom iväg på hans begravning i vintras, skulle ha nämnt korvandet i begravningstalet! Det var så himla imponerande.

2011-04-05 @ 00:11:15
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Ina

Härligt tips, fast korv kommer jag aldrig att göra då jag är vegetarian. Men kanske kan provas med lök också i andra sammanhang :)

2011-04-05 @ 07:30:00
URL: http://goodrockinbaby.blogspot.com/
Postat av: Evis

Det är ju mest när man mal stora mängder lök som tårproblemet blir så akut. Jag har förresten en gång ätit vegetarisk grynkorv på mandel, korngryn och lök och kanske något mer i syntetiskt korvskinn, den var jättegod.

2011-04-05 @ 09:18:38
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Monika

Ska tipsa maken om det. Inte för att vi gör korv, men han har tillräckligt ont av att hacka ett par lökar. Själv blir jag alltid lika förvånad när det börjar svida i ögonen, eftersom det bara händer när jag inte har linser i.

2011-04-05 @ 10:13:28
Postat av: Ullah

På mig börjar ögonen rinna och svida så fort jag tar i en lök. Tyvärr brukar jag inte ha knäckebröd hemma, men kanske kan jag göra något åt det. Skall det vara någon särskild sort?

2011-04-06 @ 19:53:43
Postat av: Evis

Tror jag inte, vi hade husman.

2011-04-06 @ 21:28:42
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0