30 poäng universitetskurs i mode- och klädhistoria

De här kurserna har jag varit med och tagit fram och kommer också att undervisa på. Det är alltså två 15-poängskurser som tillsammans täcker in forntid till nutid i västerländsk mode- och dräkthistoria.
Den ena rör sig från forntid till cirka 1900, med tyngdpunkt på 1700- och 1800-talen, den andra från 1900 fram till nutid. Återkommande teman är produktion och konsumtion av tyger och kläder, relationen mellan kropp och kläder samt klädernas betydelse i genuskonstruktioner.

Kurserna  riktar sig till en bred målgrupp: allt från nya studenter som vill börja sin universitetsutbildning med att läsa ett ämne som engagerar till yrkesverksamma museitjänstemän. Samarbetet mellan Institutionen för historiska studier och Textilhögskolan innebär att kurserna är tvärvetenskapliga och att fokus ligger på de områden där aktuell forskning pågår. Kursdeltagarna kommer att möta forskare och lärare i bland annat antikvetenskap, arkeologi, historia, ekonomisk historia, etnologi och textilvetenskap. Även personal från Textilmuseet i Borås och Stadsmuseet i Göteborg medverkar i undervisningen; genom att också  komma i kontakt med bevarade kläder kan studenterna få en bättre förståelse av hur de använts och kommit till.

 

 


Kommentarer
Postat av: Elisa

Åh vad jag önskar att jag kunde gå!

2011-04-04 @ 11:31:58
URL: http://fortieswardrobe.blogspot.com/
Postat av: Annaa M

Tänkte först att det kunde vara något för Siri om hon inte kommer in på någon av sina sökta skolor i höst, men sen såg jag att det var Borås.

Kul ser det i alla fall ut!

2011-04-04 @ 12:01:30
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Fast bara den ena kursen, den andra är i Göteborg, dessutom kommer det att vara heldagar som är utplacerade på lite olika ställen beroende på temat.

2011-04-04 @ 12:39:33
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Erika

Intressanta kurser, helt i min smak! Hade varit väldigt trevligt om jag bara bott lite söderöver... =) Hoppas det blir ett stort intresse för kurserna!

2011-04-04 @ 14:57:58
URL: http://swingingvintage.blogspot.com
Postat av: Evis

Kursen går på halvfart, förlagd som 8 heldagar så det kan faktiskt vara möjligt att gå den utan att behöva flytta vare sig till Borås eller Göteborg.

2011-04-05 @ 12:48:36
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Kristina

Men vad intressant! Jag har funderat(efter att sett på alla dessa underbara Jane Austen TV produktioner) kring den tidens mode, som verkar förhållandevis revolutionerande och romanerna utspelar sig ju också i revolutionens efterdyningar. Empiredräkten verkar frigöra kvinnokroppen. Har jag fel? Hade de kanske en tortyrkorsett under till ändå? Det jag också undrar är om man kan dra parareller mellan empire, flapperstil och 60 talets miniklänning? Friare tider för kvinnan? Skulle gärna gå! Är superduper intresserad av makt, klass,status och kläder och mode och samhälle.

Postat av: Anonym

Hej undrar om du är läraren till kursen som kommer i januari (mode- och klädhistoria i Göteborg?

2011-12-13 @ 20:46:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0