1700-tal i Göteborg

Igår var det invigning av den nya permanenta 1700-talsutställningen på Göteborgs Stadsmuseum. Eftersom jag är en dräktnörd som tar alla tillfällen att bära historisk dräkt så klädde jag ut mig och tog Spårvagnen dit. Till berusade studenters blandade glädje och hån - men jag skiter ju faktiskt i vad folk på stan säger om min klädsel så jag berättade om dem för utställningen och så var det med det.



Dräkten är tänkt att representera det Göteborgska småborgerskapet. Den randiga bomullskjolen (tyg som jag fick av Annaa) hade kunnat vara vävt i Sjuhäradsbygden, det tryckta halvlinnet (mindre fint än helbomull) är en reproduktion av ett svenskt bomullstryck. Jag har stadsmässigt korsett och har piffat till det hela med ett förkläde i skirt mönstervävt linne, sidenband fram på livet och en hatt i färgat strå med rynkad sidenkulle; allt typiska modevaror som spred sig i bredare skikt under 1700-talets konsumtionsrevolution.

Håret hade jag gjort högt med hjälp av hårkräpp, men på 1700-talet hade det nog varit t ex ull eller tagel. Lugghelvetet lyckades jag inte få bort tillräcklgit mycket.

Efter minglet åkte jag till Radiohuset för att göra sista Alltinget för säsongen, men då hade jag först varit hos vännen C, som bor på Hisingen, och bytt om.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh, vad fin du är! Det låter väldigt uppiggande att träffa en sjuttonhundratalsmadame på spårvagnen, önskar att det hände lite oftare (och att jag finge uppleva det).

2010-06-03 @ 18:50:18
Postat av: Annaa M

Kul att tyget redan kommit till användning!

2010-06-04 @ 10:14:51
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: anna

Vilken tjusig dräkt!

Postat av: Maritha

Jag tänkte inte es på att du har lugg på bilden :)

2010-06-04 @ 16:41:54
Postat av: ullisar

dom var väl inte taskiga studenterna? isf hade det ju säkerligen funnits ett och annat du kunnat läxa upp dem om deras egen tarvliga klädsel menar jag!?

2010-06-08 @ 10:51:49
URL: http://ullrika.se
Postat av: Evis

Ullis: Nä, inte taskiga som så, bara lite spydiga, men vem bryr sig om sån't?

2010-06-08 @ 15:37:05
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: -Q-

Häftigt! :-)

2010-06-23 @ 16:42:22
URL: http://www.queendom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0