Snyggare i mössa

I Annaas blogg var bland annat ämnet mössa uppe - och hennes Äldstas krassa konstaterande att "man måste faktiskt se rätt bra ut för att passa i mössa". Jag tror i och för sig att jag ser rätt bra ut, så min erfarenhet motsäger inte Äldstas visdom, men jag kommenterade att jag faktiskt tycker att jag är snyggare i mössa än utan. Det har förmodligen med min ansiktsform, som har rätt bred käke, men som ändå är bredast över kindbenen, att göra; med mössa kommer bredden ovanför ansiktet och balanserar lite.
I vilket fall så erbjuder jag här bildbevis:



Kappan är Annaas mamma Ajas gamla, halsduken har en annan Anna sytt av ylletrikå och mössan har vännen Caroline stickat på beställning av mig.

Kommentarer
Postat av: nicole

Ser bra ut!

2010-02-24 @ 11:49:05
URL: http://nicolefagerholm.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Ser snyggt och vintergediget ut. Du har rätt i kommentaren om ansiktsformen. Jag skulle möjligtvis passa lite bättre i mössor som ger lite volym. Eftersom jag har så tunt hår så blir påsmodellerna rätt platta på mitt huvud och då accentueras det väl tilltagna hakpartiet ännu mer.



Det är bra med dig Evis att du har tänkt igenom det där med både kropps- och ansiktsformer och hur plagg och skärningar fungerar på olika kroppstyper. Det finns andra "modebloggare" som kallar sig för rådgivare men som inte verkar ha tänkt längre än näsan räcker. Och då pratar vi om rätt små näsor.



Bra för resten att du tycker du ser rätt bra ut igen!

2010-02-24 @ 12:33:46
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Annaa: Äldre stilböcker har mycket mer om kroppsform, även de där färganalysböckerna från 90-talet har det i viss mån, men det verkar helt ha glömts av dem som skriver om mode och kläder nu.

Vi har en egentligen ganska vettig stilrådgivare på GP (fast tantig) som när en kvinna beskrivit sin ganska typiska päronform med rejäl svank och stora lår till smal midja och problemen med att hitta jeans som passar skrev "det är viktigt att ha rätt passform på jeansen" - Jaha? Vem tillverkar jeans till de kropparna då? Det kanske hade kunnat vara till lite mer hjälp? Till och med att hon hade erkänt problemet hade troligen känts bättre för kvinnan som skrev in.

2010-02-24 @ 14:00:29
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

En av dina läsare skrev att om avskärningen hamnar fel, dvs tvärs över brösten, på plagg som har skärning under bysten så är det bara att välja en större storlek. Då har man över huvud taget inte intresserat sig för hur olika typer av kroppar ser ut och hur kläder är skurna.

2010-02-24 @ 15:08:52
Postat av: Jessica/Mylla

Annaa> och hur i hela världen trodde personen att det skulle funka? Jag är rätt högbystad, och har dessutom kraftiga överararmar, går jag upp en storlek för att få plats med armarna hamnar en sån skärning ofta i midjehöjd och då tappar man ju allt vad linjer heter...

2010-02-24 @ 19:12:50
URL: http://lillajfunderar.blogg.se/?tmp
Postat av: Annaa M

Jessica; undrade jag också. Kanske också någon som lärt sig lite mer av bara farten.

2010-02-25 @ 00:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0