Det mest bisarra med den nya sjukförsäkringen

Eftersom jag har insett att ingenting i världen (förutom möjligen att drabbas själv) kan övertyga Reinfeldt och Kristersson och resten av borgerligheten om att reumatism faktiskt är en kronisk sjukdom och inte en övergående lättare åkomma eller något som gnälliga kärringar hittat på för att slippa jobba så har jag väl på något sätt förlikat mig med att jag från och med januari ska vara på arbetsförmedlingen och delta i någon slags terapiverksamhet istället för att lägga den energi och hälsa som jag har på att faktiskt jobba med mitt arbete som forskare.

Vad jag inte kan förlika mig med eller förstå är dock hur de tänker när man när man blir utförsäkrad får tre månaders karens för all form av sjukskrivning. Jag kan möjligen förstå, utifrån deras tankegång om att kroniskt sjuka människor bara är lata fuskare, varför man under dessa tre månader av aktivitetstöd (där arbetsförmedlingen ska bota ens sjukdom) inte kan bli sjukskriven för sin ursprungliga sjukdom - för den har ju enligt dem gått över efter två år. Visserligen ger det ju absurda konsekvenser om man  till exempel har cancer och får nya metastaser, men det är i alla fall logiskt utifrån deras resonemang.

Men karensen gäller alla sjukdomar. Så om jag får influensa (inte osannolikt eftersom min sjukdom ger mig ett taskigt immunförsvar ovanpå allt annat) så får jag inte sjukanmäla mig och stanna hemma utan måste gå till både jobbet och arbetsförmedlingens aktiviteter och smitta ner mina arbetskamrater och alla andra jag möter. Detsamma gäller förstås vid vinterkräksjuka eller maginfluensa. Och vare sig smittrisk, att man inte kan lämna toaletten mer än fem steg eller 40 graders feber godtas som ursäkt - är du utförsäkrad får du inte bli sjuk och du måste gå till jobbet.

Jag är säker på att mina arbetskamrater kommer att älska mig efter årsskiftet - och så kan vi ju få en schysst rundgång på vinterkräksjukan där man knappt hinner bli frisk innan man smittas igen.


Korrigering:
Jag har under dagen fått veta att under de 50% som jag har aktivitetsersättning på arbetsförmedlingen får jag vara hemma om jag t ex har magsjuka. Däremot måste jag gå till arbetet eftersom jag inte får lön om jag inte arbetar och inte under några omständigheter kan få sjukpenning under de tre månader som följer efter att jag blivit utförsäkrad. Så det är bara de anställda på Göteborgs Universitet som behöver bli smittade.


Undrar förresten hur det är med vård av sjukt barn? Kan jag få det eller måste maken ta ut allt vabbande i fortsättningen. Eftersom det enda syftet med de tre månadernas karens från sjukpenningen verkar vara att straffa folk som är sjuka (det finns ju ingen direkt logisk förklaring) så kan det mycket väl vara så att även föräldraförsäkringen påverkas.

Kommentarer
Postat av: Maritha

There Is Something Rotten in the State of Sweden

Jag har själv en arbetslös, alkoholiserad och deprimerad mamma. Vem vill anställa henne? Och försäkringskassan tycker inte att hon är sjuk...

2010-12-09 @ 10:37:03
Postat av: Annaa M

Det hela är så absurt så det är svårt att begripa. Först trodde jag du skulle tvingas släppa ditt vanliga jobb och gå på aktivitetsstöd i stället, men sedan fattar jag att du ska göra både och. Det är alltså den delen som du idag är sjukskriven som du (utan ersättning?) ska tillbringa med något slags aktivitet på af?

2010-12-09 @ 10:59:57
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Just så. För eftersom jag blir frisk på nyår så har jag ju inte längre nedsatt arbetsförmåga. En liten ljusglimt är dock i alla fall att min Arbetsförmedlingshandläggare verkar vara en mycket vettig kvinna.

2010-12-09 @ 12:10:31
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Evis

Fast man får ersättning, sk aktivitetsstöd, måste komma ihåg att skicka in begäran till min a-kassa (som inte betalar, men räknar ut vad jag ska ha)

2010-12-09 @ 12:11:26
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: /Mylla

jag tycker det är rätt skumt att jag måste sjukskriva mig om jag är sjuk, som sjukskriven! (gäller iofs för att jag går kurs, men hur genomtänkt är det egentligen).



I ditt fall är det vara absurt, finns det nåt sätt att bli deltidssjukpensionär? (eller vad det nu kan tänkas heta numera)

2010-12-09 @ 15:15:26
URL: http://myllaskreativa.blogspot.com/
Postat av: Annaa M

Finns det någon möjlighet att de innan tremånadersperiodens slut inser att du faktiskt inte är frisk? T ex efter tre dagar? Eller vad händer om man bara inte orkar?

2010-12-09 @ 16:08:43
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Mylla: Det är ju permanent sjukersättning som jag och min läkare tycker att jag ska ha.

Jag är ju inte sjukskriven längre från och med årsskiftet eftersom man inte kan vara sjuk så länge.



Annaa: Aktivitetsverksamheten på Af ska man göra i vilket fall och man kan inte bli sjukskriven. Dock är de flexibla med verksamheten och jag fick i alla fall reda på att för arbetsförmedlingen får man vara hemma när man har influensa utan att förlora aktivitetsstödet. Jobbet kan man däremot inte sjukskriva sig ifrån så dit måste man gå.

Och de tre månadernas karens är absolut.

2010-12-09 @ 17:46:51
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Ursäkta att jag är tjatig, men jag måste försöka fatta allt. Detta att arbetsförmedlingen blir inblandad, är det för att du inte har ett heltidsjobb? Annars förstår jag inte det heller. Det är ju så vitt jag vet försäkringskassan som betalar aktivitetsstödet även om det sker via arbetsförmedlingen. Svårt skilja mellan friskt och sjukt tydligen, eller å andra sidan är allt sjukt!

2010-12-09 @ 21:23:03
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Nej, det är inte för att jag inte har ett heltidsjobb - det skulle jag kunna ha om jag hade varit frisk nog för att jobba heltid. Det är för att jag har haft sjukersättning på halvtid och fortfarande inte kan jobba mer än halvtid.



Så nu ska jag fortsätta jobba halvtid och sen vara på Afs aktiviteter på den sjuka halvtiden om man säger så. Om det kommer att drabba mitt riktiga jobb? Självklart! Forskningspengar kommer att rinna iväg medan jag är för trött och dålig av Arbetsförmedlingsverksamheten för att kunna sköta mitt jobb.

2010-12-10 @ 07:26:18
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0