Ny kamera = taskiga bilder

Eftersom jag tappade min gamla kamera i golvet alldeles innan vi åkte till Gotland så köpte jag en ny. Samma märke, men mer och bättre. I alla fall enligt beskrivningen. Jag är nu tveksam till detta då den förra oftast tog bra kort utan att man behövde pilla så mycket med den och motsvarande inställning hos den nya ger suddiga bilder i ungefär 75% av fallen. Det kanske är som med en del datorprogram - det blir jättebra om du gör en massa saker rätt, men är helt omöjligt att förstå utan att ha gått en termins kurs och blir skit utan specialinställningar. Och det borde det inte vara på en "enkel" kompaktkamera.
Sur presenterar jag denna inte alltför bra bild på dagens klädsel:



Det blir inte så elegant nu så här i slutet på sommaren - jag väntar på att få håret klippt och orkar inte sminka mig. Det ser också lite konstigt ut med smink innan värsta solbrännan lagt sig. Så det blir en klänning som i stilen snarare passar för landet än staden och kittfärgade lågskor som jag köpte på loppis i Majorna för två år sen.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Hatar min digitalkamera. Tar bara bra bilder när den själv vill, inte när jag försöker bestämma. Den där eviga suddigheten som jag inte fattar.

2010-08-17 @ 16:47:43
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Ullah

Då skall jag nog inte uppgradera min till en finare modell.

2010-08-17 @ 23:43:57
URL: http://camastro.wordpress.com/
Postat av: Lotta K

Jag gissar, men jag tror detta kan hjälpa (kanske även Annaa): Prova att trycka ner knappen till hälften först, vänta medan kameran mäter ljus och avstånd, och tryck sedan ner helt och ta bilden. När du fått upp tekniken kommer det inte att kännas som om du behöver vänta, men du måste ge kameran tid att mäta.

2010-08-18 @ 08:06:01
URL: http://[email protected]
Postat av: Ina

Jag avskyr ny elektronik, det tar en evighet innan man lär sig allt och fått allt installerat. Om man är som jag, dvs medelmåttigt begåvad med elektronik, är det bara övning som gäller. Lycka till, man lär sig nog!

2010-08-18 @ 08:28:01
URL: http://goodrockinbaby.blogspot.com/
Postat av: Evis

Tack Lotta. Vi testar oss runt tills vi hittar något sätt, men den verkar ha svårare både med ljus och mörker än den förra vilket är märkligt.

2010-08-18 @ 08:28:37
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Inger

Det verkar vara något skumt med fotochippet eller linsen som gör att bilderna blir suddiga i övre högra hörnet också. Ser det på denna bilden och den föregående från Gottland. Kameran kanske inte är som den ska. Gå till butiken och be dem kolla den.

2010-08-18 @ 17:17:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0