Massor med modeutställningar

Eftersom det var sista dagen på Röhsskas utställning om Maud Fredin Fredholm gick jag dit efter jobbet. Det var en trevlig liten utställning och jag suktade inte så lite efter hennes bomullsanorakar från 1956. Annars är det ju så med hennes tyger att de är så speciella att de inte passar alla och med hennes kläder är det så att de är väldigt tvådimensionella i sin konstruktion och passar en kurvig figur dåligt. Min jacka/blus som syns nedan gillar jag dock mycket.



När jag ändå var där passade jag på att se även utställningarna med Vuokko Eskolin-Nurmesniemi och Coco Chanel (texten på denna sida ger en starkt förenklad och rätt tveksam beskrivning av Chanels betydelse under 30-talet). Den förstnämnda var väldigt trevligt och den mest omfattande av de tre. Chanel-utställningen var liten och lite typiskt gillade jag bäst Dior-dräkten de visade i rummet innan. Men det fanns en mycket fin blå dräkt från hennes återkomst på 1950-talet. (Vill man veta varför hon drog sig tillbaka efter kriget så kan man läsa vad jag skrev här.)

Kommentarer
Postat av: Banana

Den blusen är supersnygg!

2009-09-30 @ 12:02:08
URL: http://annabanan.blogg.se/
Postat av: Evis

Tackar Anna!

2009-09-30 @ 12:06:39
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0