1600-talet

Gårdagen ägnades åt att läsa och anteckna ur 1664 och 1669 års överflödförordningar (det är två olika 1664). Det tog tre och en halv timme och sen var jag för trött för att fortsätta; jag hade ju ändå åkt tåg i fyra timmar och promenerat från Centralen till KB. Det var intressat förstås, men det är ändå tröttsamt att skriva av långa passager.  Å andra sidan vet jag att jag kommer att vara oerhört tacksam för det när jag sen sitter och ska arbeta med materialet hemma, Jag kan ju inte veta exakt vad det är som jag kommer att vara mest intresserad av om två år. I alla fall så riktades inte överflödsförordningarna bara mot dyrbara material, som siden och spetsar, utan också mot mode i sig: att man förändrade sättet kläder gjordes på och såg ut. Naturligtvis lyckades man inte hindra vare sig det ena eller det andra, men jag misstänker att det sistnämnda var det som var svårast att kontrollera. Man hade också ett slags angiverisystem i den första förordningen från 1664 där den som angav någon för brott mot förordningarna fick en tredjedel av bötessumman.

Slutet av 1600-talet ser en förändring från det breda, lite lösare och högmidjade dräkten för båda könen och siluetten blir smalare, mer kontrollerad och vertikal. Så är kunde till exempel unga kvinnor se ut 1670.



I övrigt umgicks jag med Annaa och hennes barn och tittade på när Annaa handsydde.

Kommentarer
Postat av: anna

ja så där skulle man komma till jobbet!

snacka om smala midjor.

Postat av: ullrika

oj! det ser ju alldeles vansinnigt obekävmt ut. vet man hur vanligt folk gick klädda också? fanns det "mode och trender" också för dem?

2009-03-04 @ 23:38:05
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Sophie

Vilken fantastisk sida du har! Jag undrar om du har tips på en bra bok med och om modehistoria, bilder och hela paketet. Jag är en aspirerande skådespelare och det gäller ju att kunna leta upp olika tidsperioders kostymer osv. Har inte hittat någon jag riktigt gillar än, ofta är de för ofullständiga.

Må väl!

2009-03-05 @ 13:36:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0