Resort 2010

Resortkollektionerna, för de modehus som gör sådana, har just visats/håller på och visas. Generellt sett så är Resortkollektionerna inte direkt där designers visar sin mest kreativa sida utan man satsar gärna på säkra sommar-kort. Sommar ja, för det är ju kläder tänkta för dem som tillbringar vintern i Karibien och sådant.
   En del av kollektionerna verkar dock i år vara inriktade på ett mer tempererat klimat; jag såg ovanligt många dräkter. I vilket fall brukar det ofta vara en rätt oinspirerande blandning av tropiska tryck, uppvikta khakifärgade byxor och marina standards; även om undantag finns som Diors och Oscar de la Rentas trevliga resortkollektioner från ifjol.
   I år gör den mer skräddade trend som jag såg hos vissa att jag hittar mer som jag gillar. Som hos Balenciaga:

Foton: style.com

Nicolas Ghesquière, chefsdesignern på Balenciaga anses vara ett av de där nyskapande konstnärliga genierna, men i den här kollektionen känns det som att väldigt mycket är inspirerat av Diors 50-talskreationer - han har bara gjort dem mycket kortare. Jämför till exempel den rosa leopardmönstrade klänningen med den här från Diors sommarkollektion 1956.



Det gör det förstås absolut inte dåligt, faktum är ju att det är större chans att jag gillar det om det är inspirerat av 1950-talet än av t ex 1990-talet. Jag ska väl också tillägga att om man ser hela kollektionen finns det mycket som inte är en rip-off på 50-talets Dior utan är typiskt Ghesquière, som jättesmala dambyxor - men varför skulle jag vilja visa sån't? ;)


Just nu spelas: Paris: "Dallas" från Yellow Eden


Kommentarer
Postat av: Lena

dräkten i mitten skulle jag direkt vilja klä mig i. nu, idag, till jobbet. precis vad jag kan tänka mig.

2009-06-18 @ 11:28:19
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Evis

Jag också, vilken dag som helst.

2009-06-18 @ 12:10:42
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0