Saker jag undrar över

Det är mycket man undrar över, men just idag är det följande:

Varför köper folk icke-ekologisk mellanmjölk?

Jga kan förstå om folk har smakpreferenser som gör att de vill ha lättmjälk, eller standardmjölk på 3 %; när jag skulle börja dricka mjök igen efter tio års uppehåll började jag med lättmjölk eftersom den nästan inte smakar något (om man som jag inte äter ost eller ett kilo broccoli om dagen är det lämpligt att dricka mjölk) eftersom smaken sitter i fettet och åt andra hållet vill maken alltid ha standardmjök i pannkakssmeten; fast det är ju inget problem eftersom det finns ekologisk standardmjölk också på Willys (i lustiga "påsar" från Falköpings mejeri). Men om man nu tycker att mellanmjölk är precis lagom, då har man väl ingen ursäkt för att inte köpa ekologisk mjölk? Vilken funktion fyller egentligen den icke-ekologiska mellanmjölken?
Ja, det var sån't  jag funderade lite på när  jag hälsade på maken i affären där han jobbar. Maken hade förresten ett svar:
"Om man dricker en liter mjölk om dagen tjänar man 40 spänn på en månad på att välja den icke-ekologiska - det är t ex fyra folkisar."

Jag är lat, handlar inte alls så mycket ekologiskt som jag borde och konsuemrar för mycket, men en sån enkel grej kan all göra. Och alla har råd med.

Kommentarer
Postat av: margaretha

Jag vet barnfamiljer som faktiskt inte har råd med ekologisk fast de skulle vilja köpa det.

Men för många är det nog tanklöshet och slentrian som gör att de köper vad det köper.

Margaretha

Postat av: Evis

Det skiljer mindre än en krona per liter. Vi är barnfamiljer och har rätt ofta levt på en handelslön och en låg sjukpenning, men mjölken är inte avgörande för om det håller eller inte.

2009-01-06 @ 19:25:03
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Anna Kittybloggarn

Hmmm, intressant. Visst alla kan få in i sin budget att köpa endast ekologisk mjölk. Men det går inte att låtsas om att om man väljer alla produkter eko så blir det dyrare. Den skillnaden är avgörande för många.



Annat scenario: Kanske vill man hellre köpa bara ekologiska bananer och väljer vanlig svensk mjölk?

2009-01-06 @ 22:11:03
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Evis

Kittybloggarn: Det är förstås ett rätt beslut; med bananerna alltså, konventionell odling av bananer är hemsk - men att låta bli att göra något bara för att man inte kan göra allt är bara dumt. Och de flesta har nog råd med både bananer och mjölk, det är ju som sagt mindre än en krona dyrare per liter.

2009-01-06 @ 22:44:13
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Jessica

för att det inte finns ekologisk låglaktos i mitt fall.. stör mig en väldig massa!!



och när det gäller bananer är jag så kinkig att jag inte ens köper chiquitas kravbananer, inte efter att ha varit i costa rica och sett deeras odlingar!

2009-01-06 @ 23:06:48
Postat av: Rin

Är svårare att svara på blir frågan i Skåne, där allt utom minimjölk finns som ekologiskt.

Däremot så kan jag berätta att just Skånemejerier faktiskt inte klarar av att leverera så mycket ekologisk mjölk som efterfrågas. Så till sina storkökskunder måste de importera ekologisk mjölk från Norrland...

2009-01-06 @ 23:29:40
URL: http://falaflar.blogspot.com/
Postat av: icki

Frågan är väl varför folk köper mjölk över huvud taget. Finns inget annat djur som envisas med att dricka mjölk hela livet - och som lök på laxen ta den från en annan art så deras egna små blir utan.



Kalcium och vitaminer finns det bättre källor till så det duger inte som försvar.

2009-01-07 @ 00:27:08
URL: http://irriterad.blogsome.com
Postat av: icki

Jessica - du borde nog ta dig en tid i en ladugård också om du är kinkig. Det ser inte riktigt ut som Arlareklamen, ekologiskt eller inte. Fast det vet väl alla men skiter i för mjölk måste man tydligen ha.

2009-01-07 @ 00:29:49
Postat av: Annaa M

Hi hi, jag har nog en benägenhet att hålla med Icki; varför dricker svenska folket så mycket mjölk? Så att det handlar om ekonomi att köpa ekologiskt eller ej. Här har vi aldrig gjort av med mer än en liter i veckan. På tre barn. Visst, en var mjölkproteinallergisk och det satte viss prägel, men inget av barnen har någonsin haft mjölk som måltidsdryck. Pojken har under vissa perioder känt en behov av ett glas då och då, men annars har vi tillfredsställt kalciumbehovet på annat sätt. Idén att även tonåringar måste dricka litervis med mjölk om dagen ingår enbart i den svenska näringsläran.



Men när det gäller det ekologiska så tror jag faktiskt det är en princip för många! Att inte gå på "miljötjafset" utan framhärda med konventionell mjölk.

2009-01-07 @ 09:27:34
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Evis

Annaa: Men ni äter ju ost, det gör ju inte jag.

2009-01-07 @ 11:31:35
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Maritha

Vanlig mjölk är något som i stort sett bara vita europeer kan dricka och blev därför undet 1900-talet ett bevis för att vita stod över alla andra "raser". Den vita mjölken passar den vita rasen, så att säga. Vi har alla blivit hjärntvätta av mjölkpropaganda. Jag kan rekommendera boken Mjölk: En kulturanalys av mejeridiskens nya ekonomi av Håkan Jönsson. Hur kommer det sig att alla andra klarar sig utan att amma en ko eller tugga i sig massa ost?

2009-01-07 @ 12:21:11
Postat av: Annaa M

När jag vid tillfälle för många år sedan kollade närmare så visade sig att "en allsidig kost" täckte in en vuxen persons kalciumbehov utan mjölkprodukter. Det var svårare för barn men när jag räknade på vad M åt som förskolebarn så låg hon precis på gränsen. Hon hade ju så svårt att få i sig de är vidriga kalicumtabletterna.

2009-01-07 @ 16:16:32
Postat av: Anna Kittybloggarn

Den stora frågan är väl varför vi alla envisas med att överutnyttja jordens resurser.



Och jag har läst att det finns familjer som över under existensminimum. Jag tvivlar starkt på att de tänker, jaja en krona hit eller dit.

2009-01-10 @ 13:36:01
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Jag tycker att det är total irrelevant att diskutera huruvida mjölk bör vara en naturlig del av kosten eller inte. Alla kulturer har olika mattraditioner och att inbilla sig att resten av världen bara äter "naturligt" eller det kroppen behöver är nys.



Mjölkprodukter finns överallt där man haft användning av kreatur som ger ifrån sig mjölk (kor, getter, får. Har jag glömt nån?).



Om man tycker att det är gott med mjölkprodukter och om man inte blir sjuk av det så är det fritt fram! Vilket gäller alla typer av livsmedel enligt min åsikt.



Självklart tycker jag dock att man ska ställa krav på hur livsmedlen är producerade, därför handlar jag i möjligaste mån ekologiska varor. Men också för att de är godare.

2009-03-06 @ 13:46:47
URL: http://katarinaknits.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0