Om melodifestivalen, sång och högklackat

Rent musikaliskt var förstås första delfinalen av Melodifestivalen en katastrof; den som var närmast en låt var han småkillen från Jönköping, men där saknade ju framförandet både driv och nerv. Sångmässigt satt det väl inte direkt som en smäck för de flesta heller. Jag tänker då kanske framför allt på hon musikaltjejen Nina Söderquist (Caroline av Ugglas är ju öppet mål och där kan man ju ge plus för personligt utryck i alla fall). Musikalartister kan grovt delas in i de som kan sjunga jättebra och dansa tillräckligt bra och de som är jättebra dansare och sjunger tillräckligt bra. Den här tjejen måste tillhöra den senare kategorin, även om hennes rörelsemönster antyder motsatsen. Det räcker inte att ta i och skrika och ha sången högt mixad för att det ska bli kraftfullt och bra och det här lät bara jämntjockt och dåligt, i synnerhet i refrängen och i upptakten till den.
   Lämnar vi sången så kan jag fortsätta att klaga på den stackars Nina Söderquist - för att utrycka det klart: Klarar man inte att gå med raka knän i skor med hög klack ska man ta på sig ett par lägre! Många av oss är kulturellt präglade att tycka att det är snyggt med höga klackar på kvinnor, men det rör sig då om raka ben, inte om någon som knäar för att hon inte kan gå ordentligt i skorna. Så kör med ett par centimeter lägre klackar nästa gång - eller öva: man kan lära sig gå i nästan hur höga klackar som helst. Tjejerna i Alcazar kunde till exempel det.

Kommentarer
Postat av: Andreas Sjöström

Petra Mede var så jävla dålig,

2009-02-10 @ 17:05:38
URL: http://finest.se/sjostromer
Postat av: Evis

Jo, bra var hon ju inte. Fast jag måste erkänna att jag gjorde annat (sydde) mellan låtarna så jag missade nog en hel del pinsamheter.

2009-02-10 @ 17:07:04
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Anonym

Låter inte som om jag missade något med andra ord. Jag som brukar tycka att det är lite småmysigt att sitta i soffan med raggisar på och en bunke popcorne i knät och titta på melodifestivalen.

2009-02-10 @ 20:03:56
Postat av: Anonym

Hmm, det var jag som skrev det sista

2009-02-10 @ 20:06:40
Postat av: Maritha

Men nu går det väl ändå troll i teckniken. Tredje gången gillt, det var jag som skrev det sista.

2009-02-10 @ 20:08:22
Postat av: Lena

rent musikaliskt sett sá är melodifestivalen alltid en katastrof. frágan är ju mer hur stor den där katastrofen är dá..

men jag ser ändá framemot att sitta fastklistrad pá soffan i oslo och titta pá deltävlingarna alla kommande lördagar ju... =) sá svensk jag känner mig när jag tänker pá det!

2009-02-10 @ 21:11:34
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: michell

Hej! säljer en jätte fin h&m blommig klänning kolla min blogg om du är intresserad, kram.

2009-02-10 @ 23:29:13
URL: http://miiiiiiia.devote.se/
Postat av: annabanan

Jag håller med om det med klackarna. Jag må vara ond och elak men jag föraktar folk som stapplar omkring i klackar. Träna hemma innan du visar dig offentligt!

2009-02-11 @ 10:37:54
URL: http://annabanan.blogg.se/
Postat av: Anna Kittybloggarn

Hoj! Hur går man då för att få raka ben? Något tekniktips för mig som ska öva hemma?

2009-02-11 @ 16:50:46
URL: http://bloggenomkittydrew.blogspot.com/
Postat av: Evis

Man ska tänka på att slappna av i foten och att sätta ner hela foten, inte bara tårna - och så tänka på att sträcka ut benen när man går. I uppförs- och nerförsbackar blir det förstås lite knepigare, men alla bor ju inte en stad som består av backar. Egentligen är det bara vana (såvida man inte har balansproblem som vännen Annaa).

Det är så roligt: för två år sen när jag disputerade hade jag ett par nya skor med 5 cm klack och jag var tvungen att tänka hela tiden på hur jag satte fötterna när jag gick, men jag gav mig den på att jag skulle kunna lära mig att gå i klackskor igen (senast var det på 80-talet och då hade jag just 5 cm klack), men nu märker jag inte ens att de har klack; dem kan jag ta på mig även om jag ska gå omkring mycket på stan.

2009-02-11 @ 17:07:06
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Tihi, jag stapplade fram i en av de coola skobutikerna i Dublin igår i försök att hitta ett par passande skor till Mellan. Kan man verkligen lära sig? Ska man verkligen lära sig? Vi tyckte flera av skorna såg helt hälsovådliga ut med sina underliga vinklingar. Men vilka fantastiska skapelser! Skulle velat ha flera stycken - uppställda på en hylla framför mig!

2009-02-12 @ 01:48:40
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Evis

Om man ska lära sig överhuvudtaget är ju en fråga som jag lämnade utanför här, det kan ju verkligen diskuteras - men jag tycker i alla fall att om man tänker ha såna skor på sig offentligt ska man lära sig att gå i dem först.

2009-02-12 @ 07:00:34
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Evis; där håller jag helt och hållet med dig! Måste vara svårt för artister också när de så uppenbart ser obekväma ut i sina klackar. Samtidigt är det svårt; kollade snabbt läget i de stora skobutikerna i Dublin (som är mycket bättre på skor än Stockholm!), det otroligt ont om snygga och roliga skor som inte har hög klack. Vill man inte ha platta ballerina finns det egentligen ingenting. Såg samma sak i London i december.

2009-02-12 @ 11:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0