Damsadel

Escodobe frågade i en kommentar om när man började rida damsadel. Detta med anledning av min nyss färdiga riddräkt från 1700-talet (den är inte riktigt färdig; jag ska göra en väst också och bära jackan öppen). Det är förstås något som jag långt ifrån är en expert på. Jag vet att man under första hälften medeltiden inte hade speciella damsadlar i någon större utsträckning och att även män i alla fall på 1100-talet kunde rida med benet uppslängt över sadelknappen - då inte för att dölja sina ben i kjolar utan för att nonchalant visa upp ett välformat ben. Enligt wikipedia brukar Anna av Böhmen få äran för att ha konstruerat den första damsadeln på 1300-talet. Den funkade dock bara om någon ledde hästen så kvinnor fortsatte att rida grensle i de flesta fall (man var heller inte så paniskt rädd för att  visa benen under medeltiden som man var under t ex 1800-talet). Först på 1500-talet kosntrueras en mer funktionell damsadel, men det betyder inte att alla kvinnor, inte ens inom adeln, började använda damsadel. Många red fortfarande grensle, något man inte slutade med förrän under 1800-talet, som ju var en starkt begränsande tid för kvinnan - med nya ekonomiska och religiösa ideal som förvisade henne helt till hemmets sfär (nu talar vi förstås inte om arbetarkvinnor, men borgarklassen och inte aristokratin var drivande i den här utvecklingen).
 Här är en sida om damsadelns historia, och wikipedia har också en artikel i ämnet.

Kommentarer
Postat av: escodobe

Tack!

2009-02-19 @ 18:16:53
Postat av: escodobe

Min fråga hade visserligen lite mer med kläderna att göra än själva sadeln. Men om jag förstått det rätt så verkar svaren j luta åt att det var moralpanikens kjolar som ledde till damsadlarnas intåg. Arbetarklassen har ju ändå inte haft råd att ägna sig åt sådant s...

Ska du använda kjolen att rida i?

2009-02-19 @ 18:22:00
Postat av: Evis

Den är eventuellt för kort att rida i, det finns en risk att knäna syns och det är lite mycket för en aristokratisk dam. Sen rider jag ju inte normalt heller, men jag har funderat på att ta med den upp till min kusin som föder upp hästar och ta lite bilder.

2009-02-19 @ 19:15:30
URL: http://omstil.blogg.se.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0