Aldrig rent

Jag läser i GP att den svenska designern Camilla Norrback ska göra en insats för miljön genom att tvättmärka alla hennes plagg med 30 grader för att minska energiåtgången. För siden (som hon använder) och ylle (som jag inte kan se att hon använder sig av i nya kollektionen i alla fall) går det förstås alldeles utmärkt,  men för linne och bomull leder detta till att plaggen aldrig någonsin blir rengjorda. Om det i sin tur leder till att folk tvättar dem oftare för att de ska luras att känna sig fräscha vet jag inte, men det är ju inte osannolikt och då går all miljövinst upp i rök. Om det går att tvätta dem oftare - jag har förstått att det är mycket vanligt att folk tvättar kläder efter att bara ha använt dem en gång. Där kan man tala om energiåtgång - jag vill därför komma med följande enkla förslag: tvätta bara kläderna om de är smutsiga eller luktar illa även efter vädring.
   Annars tycker jag visst att Camilla Norrbacks initiativ är bra, även om även ekologiskt odlade bomull drar hemskans mycket vatten och man därför bör överväga t ex linne eller hampa. Men att aldrig någonsin göra rent sina bomullsplagg utan bara kosmetiskt behandla dem i fesljummet vatten tror jag inte mycket på.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Riktigt fånigt tycker jag! Betydligt svårare att garantera färghärdigheten i 30 grader också.



Då var ju faktiskt Weekdays råd att tvätta jeansen så sällan som möjligt bättre. Tror de har slutat med det efter kritik. Men många anammar det; Pojken här t ex lägger ytterst sällan sina mörka jeans i tvätten. Var tredje månad kanske!

2009-03-01 @ 15:48:00
URL: http://annaama.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0